BALANCEN
(Husråd)
For balancen i dit indre
er der et du bør erindre
tænk lit mer og tal lidt mindre.
Ben remembered reading about curators in Wonderstruck, and thought about what it meant to curate your own life, as his dad had done here. What would it be like to pick and choose the objects and stories that would go into your own cabinet? How would Ben curate his own life? And then, thinking about his museum box, and his house, and his books, and the secret room, he realized he'd already begun doing it. Maybe, thought Ben, we are all cabinets of wonders.
Whoever you are, bear in mind that appearance is not reality. Some people act like extroverts, but the effort costs them in energy, authenticity, and even physical health. Others seem aloof or self-contained, but their inner landscapes are rich and full of drama. So the next time you see a person with a composed face and a soft voice, remember that inside her mind she might be solving an equation, composing a sonnet, designing a hat. She might, that is, be deploying the powers of quiet.
I watched a lot of YouTube videos of cute geeky girls playing '80s cover tunes on ukuleles. Technically, this wasn't part of my research, but I had a serious cute-geeky-girls-playing-ukuleles fetish that I can neither explain nor defend.
Hvor jeg skulle ønske styrkeforholdet hukommelse/glemsel var motsatt fordelt!
Den som kunne fått en dag eller to på å rydde opp i alt man har bak seg.
Mennesket må være det eneste dyret som er i stand til å ville seg selv vondt.
Jeg liker språket til Gillian Flynn - direkte og småfrekt, samtidig som hun er drivende god på å lage spennende plot! Dette er absolutt en forfatter jeg vil lese mer av!
Looking back at the camp I thought, I will never be a leader of men, and neither do I want to be one, and neither do I want to be led. I thought: I want to lead only myself.
Slapp av, det kjem uansett aldri til å ordne seg.
Fra før av har jeg kun lest "Kaptein Nemos bibliotek" og "Boken om Blanche og Marie" av Per Olov Enquist. Jeg er imidlertid glad for at jeg hadde så pass kjennskap til forfatteren og hans særegne måte å skrive på, for ellers tror jeg fort at jeg kunne ha slengt fra meg denne lille boka som noe forvirrende greier jeg ikke skjønte noe som helst av etter kun få sider.
I typisk Enquist-stil innledes denne boka med en del løse og høyst uforståelige sekvenser med referanser til ting jeg ikke på noen måte hadde noen forutsetning for å få noe ut av. Ikke før jeg hadde lest hele boka, faktisk ... Da var jeg imidlertid der at jeg hadde lyst til å lese den om igjen med en eneste gang. Jeg leste noen sider om igjen riktignok, men lot det altså bli med det. Mest av alt fordi jeg skulte bort på min haug med uleste bøker som ligger og roper på meg, og som har gjort det en god stund allerede ...
Denne gangen kommer jeg ikke til å forsøke meg på å lage et referat av handlingen. Ikke bare er det vanskelig, men jeg tror også at jeg kan risikere å ødelegge leseopplevelsen for dem som kommer etter meg. En del av opplevelsen med denne boka er faktisk å "knekke kodene" selv. Det jeg imidlertid kan gjøre, er å antyde hva den handler om.
På en måte kan man si at boka handler om hva det vil si å være menneske. Hvor går grensen mot det å ikke være et menneske? Finnes det en slik grense? Selv om Enquist i det alt vesentlige skriver om deformerte mennesker, såkalte monstre, som helt frem til begynnelsen av det 20. århundre ble vist frem som kurositeter på omreisende sirkus, tenker jeg at dette med å være et menneske, være noe i det hele tatt, ikke kan beskrives vakrere enn det Enquist selv gjør på side 9:
"Hvordan det gikk for seg, visste hun ikke riktig, men plutselig var hun bare et slangeskinn, som var blitt liggende igjen på en lysning i skogen. Han så henne ikke lenger. Det var som om hun ikke var til. Hun ville jo sees. Et menneske kan leve uten syn, en blind er også et menneske. Men blir man ikke sett, da er man ingenting."
I vårt sorteringssamfunn ser vi ikke fysisk deformerte mennesker lenger. Enquist sier det slik lenger ute i boka:
"Så ble det slutt på monstrene. Man kan si: de forbedrede medisinske betingelsene, nøyaktigere analyse- og diagnosemetoder, fostervannsprøver, operative muligheter og mer perfekte og mer lukkede oppbevaringsforhold har gjort dem usynlige. De har gjemt dem i oss, kan man si."
Boka handler imidlertid ikke kun om fysiske "monstre", men også om mennesker med psykiske lidelser - bl.a. om en ung svensk gutt som tilsynelatende uten noe motiv eller påviselig grunn kveler et barn. Og etter hvert enda et ... Hva får et menneske til å begå en slik gruoppvekkende handling? Når handlingen ikke en gang er seksuelt motivert?
Det som bergtok meg mest med denne boka var beskrivelsen av den tohodede Pasqual Pinon og hans kone Maria - om deres kjærlighet-hat-forhold uten at de noen sinne kunne slippe fra hverandre fordi de var to hoder på en kropp ... ikke før i ca. syv minutter helt til slutt ...
Dette er en bok som gjør inntrykk. I perioder er den nærmest hudløs. Jeg leste et sted at Enquist skrev denne boka da han misbrukte alkohol på det aller verste. Han skrev på boka om morgenen, før han satte i gang med å drikke. Kanskje er det derfor den av og til virker litt forvirrende? Jeg er i alle fall ikke i tvil om at Enquist dypest sett må ha vært inderlig fortvilet da han skrev denne boka, og at det er derfor teksten virker så gjennomsiktig og hudløs. Kanskje lurte han selv på hva slags menneske han var i denne perioden av sitt liv? Boka regnes blant Enquists beste bøker, og er virkelig vel verdt å få med seg! Jeg synes den fortjener terningkast fem.
And then, to turn cloudward, starward, skyward, and let the dreams rush over one – no longer awed by outside powers of any order – recognizing nothing superior to oneself – painting, painting endless pictures, creating unheard symphonies that sing dream sounds to you alone, extending sympathies to the dumb brutes as equal brothers, kissing the flowers as one did when a child, letting oneself go free, go free beyond the bounds of what fear and custom call the “possible,” – this too Anarchism may mean to you, if you dare to apply it so. And if you do some day, – if sitting at your work-bench, you see a vision of surpassing glory, some picture of that golden time when there shall be no prisons on the earth, nor hunger, nor houselessness, nor accusation, nor judgment, and hearts open as printed leaves, and candid as fearlessness, if then you look across at your lowbrowed neighbor, who sweats and smells and curses at his toil, – remember that as you do not know his depth neither do you know his height. He too might dream if the yoke of custom and law and dogma were broken from him. Even now you know not what blind, bound, motionless chrysalis is working there to prepare its winged thing
Regnbuer, raketter, speilbiter og piler er viktige for en god tekst. Med dette mener jeg forbindelser mellom ulike tider, steder, bevisstheter og meninger som peker bakover og fremover. Fortellingens kjerne skal ligge fast, mens alt omkring den er i bevegelse mens den skrider fremover.
En tysk forsker, Wolfgang Iser, har formulert lesningens mysterium slik: -Lesingen er en arena hvor forfatteren og leseren sammen oppfører et fantasiskuespill. -Det er ikke bare forfatteren som er kreativ, men leseren også. Den gode forfatter vet dette og innbyr leseren til samarbeid.
Veien frem til døden synes å være like lang hvor enn man befinner seg i livet.