Who moved my cheese?

an amazing way to deal with change in your work and in your life

Vermilion 2000 Heftet

Ost er en metafor for hva du ønsker i livet, og denne boken forteller historien om fire personer som leter etter ost som skal gi dem næring og gjøre dem lykkelige.

Written for all ages, this story takes less than an hour to read, but its unique insights can last for a lifetime.
Who Moved My Cheese? is a simple parable that reveals profound truths. It is an amusing and enlightening story of four characters who live in a maze and look for cheese to nourish them and make them happy.
Cheese is a metaphor for what you want to have in life - whether it is a good job, a loving relationship, money or a possession, health or spiritual peace of mind.
And the maze is where you look for what you want - the organisation you work in, or the family or community you live in.
This profound book from bestselling author, Dr Spencer Johnson will show you how to:
. Anticipate change. Adapt to change quickly. Enjoy change. Be ready to change quickly, again and again
Discover the secret for yourself and learn how to deal with change, so that you suffer less stress and enjoy more success in your work and in life.

Forlag Vermilion

Utgivelsesår 2000

Søt bok om endringskompetanse

Noen ganger fører tilfeldighetene til at man slumper borti bøker man ellers aldri ville ha hørt om. "Hvem tok osten min?" av Dr. Spencer Johnson er en slik bok. Den handler kort og godt om hvordan man forholder seg til forandringer i livet - både privat og på jobben - og hvordan man kan legge opp til mer hensiktsmessige atferdsmønstre. Boka kom ut i USA i 1998. Eksemplaret jeg har hatt i hende kom ut på norsk i 2005 på Forlaget WEM3 AS (som jeg aldri har hørt om), og det er Finn B. Larsen som har oversatt den. Den er ikke lenger i salg på norsk.

"Hvem tok osten min?" er en historie om forandringer som finner sted i en labyrint der fire morsomme skikkelser leter etter "ost". Ost er en metafor for det vi ønsker oss i livet, enten det er en jobb, et forhold, penger, et stort hus, frihet, helse, anerkjennelse, sjelefred eller til og med en aktivitet som jogging eller golf.

Vi har alle vår egen formening om hva ost er, og vi jakter på det fordi vi tror at det vil gjøre oss lykkelige. Hvis vi får det, blir vi ofte knyttet til det. Og hvis vi mister det eller det tas fra oss, kan det bli traumatisk." (side 9-10).

Det er skrevet mange bøker om endringskompetanse, men dette må være den søteste jeg har lest så langt i mitt lesende liv. Historien er så enkel at de fleste vil være i stand til å forstå den. Det finnes mange som mangler endringskompetanse ute i det virkelige liv. De klarer bare ikke å se seg selv, fordi de er så forutrettet over all urett som har rammet dem, og som de slett ikke fortjener. Hemmeligheten med ostehistorien er at det er håp om at flere plutselig kan se seg selv i et forklarende lys, og oppdage hvor patetisk det faktisk er å klamre seg til det som har vært. Jada, endringene kan være så urettferdige som bare det. Men hva hjelper det, når den eneste det går ut over at man ikke evner å tilpasse seg alt det nye, er en selv? I all sin enkelhet er "Hvem tok osten min?" en artig og tankevekkende bok, som inneholder mange gullkorn. Kanskje innlysende for de fleste, men altså ikke for alle ...

Det er synd at denne boka ikke lenger er tilgjengelig på norsk. Det burde noen gjøre noe med! Og for alle som er fortrolig med engelsk er vel trøsten at den tross alt er å få tak i på engelsk.

Dette er en slik bok alle organisasjoner som holder på med store endringsprosesser, burde dele ut til sine ansatte. Selv ville jeg likt å eie den, slik at jeg kunne brukt den i jobbsammenheng.

Her kan du lese mer av min bokanmeldelse.

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

Siste delen i lista over bøker som nevnes i GG! Det blir spennende å se hvor mange jeg får lest... :)

• "EQ - emosjonell intelligens i livet og på jobben" av Bodil Wennberg
  • "Rom for stillhet - en gave til deg selv" av Kristin Flood
  • "Lykkeformelen - hvordan gode følelser oppstår" av Stefan Klein
  • "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart - hvordan vi er forskjellige og hva vi kan gjøre med det" av Barbara Pease
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Ole Brumm og vennene hans" av Alan Alexander Milne
  • "Måtehold i grådighetens tid" av Henrik Syse
  • "Bli sint!" av Stéphane Hessel
  • "Hvordan vinne venner - slik får du innflytelse og fremgang" av Dale Carnegie
  • "Sommerfugleffekten - roman" av Pernille Rygg
  • "Samlede dikt" av Hans Børli
  • "Kvinner som løper med ulver - myter og fortellinger om villkvinne-arketypen" av Clarissa Pinkola Estés