Bli sint!

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Arneberg 2011 Heftet

I denne pamfletten oppfordrer forfatteren lesere til å bli indignert over og å engasjere seg mot urett som begås i verden rundt dem. Blant de problemene han peker på er finanskapitalen og bankenes utskeielser, behandlingen av innvandrerne, og Israels politikk på Gaza-stripen. Med bidrag av Anders Heger Vigdis Hjorth og Bernt Hagtvet.

Forlag Arneberg

ISBN13 9788282200462

EAN 9788282200462

"It was the best of times, it was the worst of times"Charles Dickens i A tale of two ciries

At jøder selv kan begå krigsforbrytelser, er ikke til å holde ut. Dessverre inneholder historien få eksempler på folk som lærer noe av sin egen historie.

Stéphane Hessel

Den verste av alle holdninger er likegyldigheten, det å si: "Jeg kan ikke gjøre noe med det, jeg klarer meg som best jeg kan." Den som oppfører seg slik, mister en av de vesentlige bestanddelene som utgjør det menneskelige. En av de uomgjengelig nødvendige bestanddelene, nemlig evnen til å bli sint og det engasjementet som følger denne evnen.

Stéphane Hessel

Denne lille boka trekker spennet fra et annet av Europas skjebneøyeblikk - den annen verdenskrig - til samfunnspolitiske spørsmål i en annen tid, i en annen politisk virkelighet.: Palestinaspørsmålet. Menneskerettighetene. Velferdsstaten. Kampen mot nazismen og hverdagens små og store spørsmål et par generasjoner senere er bundet sammen via en enkelt manns livsskjebne. To ytterpunkter i det samme livet: En ung frihetskjemper og en eldgammel diplomat. Felles er et brennende engasjement - og en klippefast tro på at det spiller en rolle hva vi mener. Det har betydning hva vi gjør. For det er vår tid som er viktig - alltid. Det er her og nå som gjelder.

Det er dette som er så lett å glemme - i et liv som består av hverdager, av få eller ingen heroiske øyeblikk, av alt det alminnelige og tilsynelatende uviktige. Vi blir gående og tro at de store kampene tilhører andre mennesker, andre steder, andre tider. Derfor kan vi komme til å tro at det egentlig ikke så viktig hva vi gjør.

Men det er vi som bebor historien.

Det er vårt engasjement og våre handlinger som skal avgjøre hvordan morgendagen skal se ut.

Anders Heger

Sartre lærte oss å si til oss selv: "Dere er ansvarlige i egenskap av å være individer." Det er et ultraliberalt budskap. Ansvaret til et menneske som verken kan henvise til en makt eller til en gud. Tvert imot må man engasjere seg i kraft av sitt ansvar som menneske.

Stephane Hessel

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

• "Hva er filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Vi burde alle være feminister" av Chimamanda Ngozi Adichie