Vinterdvale

av (forfatter) og Sidsel Mellbye (oversetter).

Kagge 2010 Heftet

Avery Escher er oppvokst i Canada, men yrket hans har brakt ham og hans kone Jean til Egypt. Der jobber han med å flytte det eldgamle tempelet Abu Simbel, for å redde det fra å bli stående under vann. Spørsmålet er om ekteskapet har tålt turen fra Canada til Egypt, og hvor langt man kan drive fra hverandre før det er for sent å finne sammen igjen.

Forlag Kagge

Serie Kagge pocket

Omtalt sted Egypt

Hvor mye av denne jorden er et legeme? Dette er ikke metaforisk ment. Hvor mange mennesker er blitt "forfremmet til jorden"? når vi begynner å telle de døde - fra Homo erectus dukket opp, eller Homo habilis, eller Homo sapiens?

Fra regnskogen nedenfor trodde mann at de snødekte toppene var salt, fanget måneskinn, skodde. Inen forestilte seg snø i regnskogen under ekvator, et sted som er så grønt at det utsondrer en fortryllet gigantomani.

Han skrek opp , og stemmen hans i regnet var den tristeste lyden jeg noen gang hadde hørt. Dersom regnet hadde hatt en stemme, måtte det ha vært den stemmen.

• Huden din er så hvit. Når du ligger slik oppå meg slik, med bena dine langsmed mine brune, og med de små, sterke armene dine langs mine, er du som... Hele tyngden av henne lå oppå ham, og Lucjan følte henne -
  • Som snø på en gren.

...Og på et annet var det skyggen av en som tydeligvis hadde stått ved siden av henne, men som var utenfor bildekanten. Jeg klarte ikke å la være å tenke på det etterpå, at mor hadde stått ved siden av noen - et kvart århundre før - som jeg aldri får vite hvem var, og at skyggen er bevart til evig tid

De beste leseopplevelsene fra et år som går raskt mot slutten... Noen av disse er lest i godstolen, andre på stranda, på verandaen, noen på en benk i skogen, og andre i senga... Atter andre er lest i fellesskap, dvs. høyt for guttene mine, ofte akkompagnert av latter... Det har med andre ord vært et rikt leseår for meg i år, og med dette ønsker jeg dere bokelskere et godt nytt år fult av gode leseopplevelser; )))

• "Livets valg" av Erin Kaye
  • "Blodrose" av Mariela Årsandøy