Halve himmelen

hvordan kvinner kan forandre verden

av (forfatter), Sheryl WuDunn (forfatter) og Dag Biseth (gjendikter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Forfatterne tar for seg brudd på kvinners menneskerettigheter i utviklingsland i Afrika og Asia. Samtidig som de forteller om kvinner som har blitt utsatt for overgrep og undertrykking, argumenterer de også for at noe kan gjøres gjennom å mobilisere nettopp kvinnene i kampen mot fattigdom. Med oversikt over organisasjoner som støtter kvinner. Har register.

En sterk og følelsesladet appell om å bekjempe vår tids verste brudd på menneskerettighetene: kvinneundertrykking

Pulitzerprisvinnerne Kristof og WuDunn tar i Halve himmelen leseren med på en uforglemmelig reise blant kvinner i Afrika og Asia. Her er fortellingen om en sexslave fra Kambodsja og en etiopisk kvinne som pådro seg fryktelige skader under fødselen ? begge holdt nede av patriarkalske kulturer og levesett. Men Halve himmelen er også en beretning om at forandring er mulig ? at det nytter. Den etiopiske kvinnen fikk leget sine skader og er i dag kirurg, kvinnen fra Kambodsja driver nå sin egen forretning. Forfatternes hovedargument er at den beste måten å bekjempe fattigdom på går gjennom å mobilisere den kvinnelige halvdelen av befolkingen. Halve himmelen er obligatorisk lesning for alle som er opptatt av vår tids groveste urett ? undertrykking av kvinner.

ISBN13 9788205405332

EAN 9788205405332

Serie Arena

Kanskje leste du den sterke boken Jeg er Malala, og vil ha mer som den? Vi har funnet frem noen alternativer!

• "Kjærlighetens tango" av Carolina De Robertis
  • "Mischling" av Affinity Konar
  • "Mørkt som mitt hjerte" av Antti Tuomainen
  • "Ikke si at du er redd" av Giuseppe Catozzella
  • "Zweet" av Marit Kaldhol
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "Porten i Marrakech" av Linda Holeman
  • "Lukta av våt jord om natta - roman" av Maria B. Bokneberg