Ikke si at du er redd

av (forfatter) og Astrid Nordang (oversetter).

Pax forlag 2015 Innbundet

En ung somalisk jentes kamp for frihet og retten til å kunne løpe. En sann historie som gir stemme til en av de mest brennende problemstillingene som preger Europa og verden i dag.

Samia vokser opp i Mogadishu i Somalia. Det er krig i landet, og den fundamentalistiske gruppen al-Shabaab er i ferd med å vokse seg sterk. Men Samia vil bare én ting: Hun vil løpe. Hun vil løpe for å vinne, hun vil løpe for landet sitt og for friheten - og ingen ting kan stoppe henne. Med hjelp av vennen Alì, som tar på seg jobben som trener, vinner hun snart alt av løp hun deltar i, og kommer stadig nærmere målet: Å delta i OL i Bejing i 2008, og deretter OL i London i 2012. Men når al-Shabaab tar over makten, blir selv det å trene nesten umulig. Samia kan bare løpe etter mørkets frambrudd, kledd i heldekkende burka. Krigen rykker stadig nærmere familien og alt hun bryr seg om. Kan hun bli værende i hjemlandet hun elsker, eller er også hun nødt til å legge ut på Reisen, for å nå friheten i Europa?

I denne sterke og gripende dokumentarromanen får vi historien om Samia Yusuf Omar, OL-håpet fra Somalia som deltok i Olympiaden i Beijing, for så å miste livet som båtflyktning mellom Afrika og Italia før OL i London i 2012. Det er samtidig historien om hvordan drømmen om et liv i frihet og verdighet driver hundretusenvis av mennesker til å risikere livet på flukt til Europa hvert år.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Somalia

Omtalt person Samia Yusuf Omar

En utrolig sterk og viktig bok om somaliske Samia, løpetalentet som ville til OL i London i 2012, men som omkom under båtflukt over Middelhavet. Les mer i blogginnlegget mitt hvis du vil.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Her er min omtale av Ikke si at du er redd. Linken fører til min bokblogg.

Samia fra Somalia elsker å løpe, men bare det å trene blir nesten umulig med fundamentalistgruppen al-Shabaab ved roret. Samias drøm er etterhvert å delta i OL i Beijing, og deretter i London i 2012.
I denne dokumentarromanen får vi Samias historie som er hyperaktuell i disse tider.

Fra den ene dagen til den neste ble skikkene i landet vårt endret. Solas og fargenes land ble forvandlet til en utendørs treningsleir for ekstremistene. Vi fikk ikke lenger bruke de fargerike klesplaggene våre, garbasar, jamar og hijab. Det eneste de dugde til var å vaske gulvet. Vi ble pålagt å kle oss i svart burka, det plagget som bare lar øynene være udekket.

Du må aldri si at du er redd, vesle Samia. Aldri. Ellers tror de tingene du er redd for at de er viktig, og at de kan vinne over deg.

Stadig flere bøker tar for seg dette temaet.

Uthevet tekst

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

• "Kamuflasje" av Janne Aasebø Johnsen
  • "Tolken - en afghaners beretning om en muldvarp i Det norske forsvaret" av Qais Wahidi
  • "Sommerfuglene i Armero - fortellinger fra et liv på reise" av Jon Magnus
  • "Sophie Starks liv og død" av Anna North
  • "Kunsten å elske et barn - roman" av Kjell Erik Ullmann Øie
  • "De du ikke kjenner - roman" av Hedda Tollefsrud
  • "Halve himmelen - hvordan kvinner kan forandre verden" av Nicholas D. Kristof
  • "Tyvenes gate" av Mathias Énard
  • "Kakerlakken med den stygge frakken - og hovudet fullt av triste tankar" av Martine Grande
  • "Optikeren på Lampedusa" av Emma Jane Kirby
  • "Flukten - krig, revolusjon og en families reise fra Syria til Norge" av Fredrik Græsvik
  • "Lempi" av Minna Rytisalo