Det jenter er lagd av

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Kagge 2018 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

«Sugar and Spice and Everything Nice». As if.

Da Nina Faye var fjorten, sa moren til henne at det ikke fantes noe som het ubetinget kjærlighet. Nina trodde på henne. Nå er Nina seksten. Og hun er villig til å gjøre hva som helst for den gutten hun elsker, bare for å vise at hun fortjener ham. Men da han gjør det slutt med henne, mister hun grepet fullstendig. Hva er hun hvis hun ikke er noens kjæreste? Hva er hun lagd av?

Dette er et slag i magen av en bok. En bok som utfordrer leseren med sin rasende, nådeløse og dønn ærlige kraft - en knallsterk blanding av det brutale og sanselige; en utforskning av kvinnekroppen, tenåringsjentekroppen, og kroppens historie gjennom tidene - dyrkelse, utnytting, misbruk.

Det er ubehagelig, og du vrir deg i stolen, men du klarer ikke å legge den fra deg. Ikke rart den var finalist til National Book Award for YA Literature 2017. Den burde ha vunnet.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788248921974

EAN 9788248921974

Flott ungdomsbok som ryster en voksen leser. Bør leses av modne ungdom på ungdomstrinnet og oppover.

Det jenter er lagd av er en rå og usensurert beskrivelse av det å være tenåringsjente. Her spares det ikke på noe, vi leser om menstruasjonsblod, gynekologiske undersøkelser og abort. Og ja, de er beskrevet i detalj.

Nina gir oss et ansikt på en ekte tenåringsjente, med all hennes usikkerhet og tenåringsangst. Dette er hverken Katniss Everdeen eller Elizabeth Bennet. Gjennom Nina ser vi tydelig at jenter ikke kun er laget av sugar and spice and everything nice, men også av usikkerhet, sjalusi, feighet og seksualitet. De stygge følelsene får like mye rom som de gode, og det er her boken briljerer.

Det er deilig å lese en så brutalt ærlig ungdomsbok med så mye fokus på jenta selv. I en verden med Kardashians og fotoretusjering er dette en herlig kontrast. Det jenter er lagd av er en bok som kan få jenter til å senke skuldrene litt, til å ta et dypt innpust og smile av seg selv.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Det jenter er lagd av

• "Jesperpus på skitur" av Hanne Kristin Rohde
  • "Kamuflasje" av Janne Aasebø Johnsen
  • "Du er her" av Anne Ch. Østby
  • "Denne boka er homo" av Juno Dawson
  • "Blüchers hemmelighet" av Alexander Løken
  • "Blomstring" av Elizabeth Craft
  • "Viktor" av Katarina von Bredow
  • "Il Biondo" av Mariangela Di Fiore
  • "Kunsten å tryne" av Jan Tore Noreng