Verden uten oss

av (forfatter) og Dag Biseth (oversetter).

Bazar 2010 Heftet

Boken er et tankeeksperiment som tegner et framtidsbilde av planeten vår, uten oss. Hva ville skje hvis menneskene plutselig forsvant? Hvordan vil jorda klare seg uten oss, og vil den kunne lege seg selv etter våre ødeleggelser? Forfatteren viser hvordan naturen tilpasser seg, og hvor ustabile våre byggverk og systemer egentlig er. Har utvalgt bibliografi og register.

Forlag Bazar

Sjelden jeg leser sakprosa. Jeg foretrekker romaner og gode krimbøker, men når: En verden uten oss, dukket opp i en bokkasse på loppis (før covid stengte loppemarkedene), fanget den min interesse. Spennende opplegg, hvordan ville verden og naturen vært uten oss?

Jeg leser og raskt blir det klart at det meste, alt egentlig, ville klart seg mye bedre. Fauna og flora. Ikke bare vår tid og dagens menneskers gigantiske forsøpling/ miljøkriminalitet men også fortidens mennesker, er store syndebukker. At også steinaldermenneskene ødela, utryddet fauna og flora og forandret jorden var jeg ikke klar over. Meget interessant.

Weisman konkluderer helt riktig med at vi absolutt bør bli færre her på jorda. At befolkningen må kraftig ned! Og at miljøbevissthet og naturvern bør settes i høysete! Dette med at vi bør bli færre er noe politikere og miljøbevegelsen burde notere seg! Ikke minst alle MDG-miljøvern-skrikhalsene her i Norge. Vi trenger ikke flere folk, flere unger. Befolkningen bør reduseres i antall.

Glad jeg leste denne boka. Alle med litt vett og omløp i skolten bør lese Weismans, En verden uten oss. Faktisk burde den bli pensum på skolen! Just say’in.

Jeg leste denne boka jan-feb. covidåret 2021. Ferdig lest i vinterferien. Tirsdag 23. februar, 2021.

Da menneskene utvandret fra Afrika og Asia og nådde andre deler av verden, brøt helvete løs.

Sakprosabøker som indikerer at det er all grunn til å være pessimistisk. Kall dem gjerne faktabaserte dystopier.

• "Borgerlønn - ideen som endrer spillet" av Ingeborg Eliassen
  • "Fem kvinner, tre menn og en datter skriver om Vigdis Hjorth" av Eva Grøner
  • "Det svarte skiftet - vår 30 år lange reise fra lederskap til sinke i miljøpolitikken" av Eivind Trædal
  • "Fernanda Nissen - kjærlighet og arbeid" av Mari Jonassen
  • "Landskap i endring" av Dag O. Hessen
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Æ - bind tre, done that" av Knut Nærum
  • "Seks grader - jordens fremtid grad for grad" av Mark Lynas
  • "Min DNAgbok - personlig og forståelig om genetikk" av Ellen Økland Blinkenberg
  • "Gaias hevn" av James Lovelock
  • "Motpaven" av Robert Rankin