Landskap i endring

Pax 2016 Innbundet

Hva skjer med landskapet vårt, og hva skjer med oss? Det norske landskapet er i endring, på grunn av klimaendringer, menneskets inngripen og menneskets manglende inngripen. Dag O. Hessen forklarer med smittende engasjement hva som er i ferd med å skje, estetisk og biologisk, på overflaten og i de skjulte detaljene. Han trekker linjene bakover til tidligere tiders variasjon, og ser fremover på hva vi har i vente. Våre fysiske omgivelser er annerledes nå enn de var da vi var barn, og våre barn vil vokse opp under andre forhold igjen. Men hva er det som går tapt når landskapet endrer seg? Er det kun nostalgi som gjør landskapet så viktig for oss? Og skal vi ta hensyn til nostalgien?

Forlag Pax

Utgivelsesår 2016

En god bok om et trist tema. Jeg liker det opparbeidede kulturlandskapet som gror igjen. Jeg har sett mye av dette i min barndoms områder også. Ikke nevnt i boken men gjengroing av mindre vann og tjern skjer raskt over hele landet.Vi har vel alle hørt om at vi må ta vare på biene som dør. Husker for noen år siden at jeg hang opp noen biekasser. Kunnne ønsket meg flere bilder. Det vises til en tilbakeblikk nettside som igjen viser til en facebook side

• "Korsfareren - Sigurd Jorsalfare og hans verden" av Trond Norén Isaksen
  • "Det svarte skiftet - vår 30 år lange reise fra lederskap til sinke i miljøpolitikken" av Eivind Trædal
  • "Vi - samarbeid -  fra celle til samfunn" av Dag O. Hessen
  • "Genenes gåte" av Dag O. Hessen
  • "Det som ble Norge - om fjell, is og liv gjennom 2902 millioner år" av Reidar Müller
  • "Evolusjon - naturens kulturhistorie" av Markus Lindholm
  • "Verden uten oss" av Alan Weisman
  • "Et fritt liv - om å ønske seg noe annet i verdens rikeste land" av Simen Tveitereid
  • "Fotnoter i Gaza" av Joe Sacco
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs