Veien til Oxiana

fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran

av (forfatter) og Ellinor Kolstad (gjendikter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boken tar for seg Robert Byrons ti måneders lange reise til Persia og Afghanistan i 1933-34. Her skriver forfatteren om sin søken etter den muslimske arkitekturen, han gir skildringer av natur og kunst og folk han møter på underveis. Har register.

"Veien til Oxiana" er regnet som et forbilde innen reiselitteraturen. Boken beskriver Robert Byrons ti måneder lange reise til Persia og Afghanistan 1933-1934 og hans søken etter den muslimske arkitekturen han satte svært høyt. Byrons lyriske skildringer av natur og kunst, hans ofte humoristiske og til dels kvasse portretter av folk han møter, gjør denne boken til en fryd å lese. Et humanistisk livssyn og sterke sympatier og antipatier preger også hans opplevelser. Kunsten og kulturen han skildrer så lidenskapelig, ligger i dag like langt utenfor allfarvei som den gang.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203211171

EAN 9788203211171

Serie Spor

Omtalt sted Afghanistan Persia

Denne reisedagboken kan virke pretensiøs, men er verdt å lese: underholdende, vittig og velinformert. Reisen tar forfatteren hele veien fra Italia til India langs en rute som var vanskelig å følge i 1933, men ironisk nok helt umulig å gjennomføre i dag.

Det mest av boka handler om Persia (Iran) og Afghanistan. Burton er en entusiastisk beundrer av muslimsk arkitektur. Hans egne fotos er ikke alttid overbevisende, men googler man de forskjellige stedene (som kan ha endret stavemåte) kan man få bekreftet hva Burton så i moskeene og mausoleene han besøkte. Han omtaler menneskene han treffer med interesse og sympati, men har liten appetitt for det autoritære styresettet til Reza Pahlevi, selvutnevnt sjah av Iran. Han sympatiserer heller med Bakhtiar-familien som blir forfulgt av sjahen. Underlig nok skulle det bli et medlem av denne familien som skulle bli Irans siste statsminister under sjah-regimet i 1979. Shapour Bakhtiar gjennomførte en rekke reformer, men ble selv fordømt av ayatolla Khomeini og myrdet i Paris 1991.

For tilhengere av Bokelskere.no kan det være verdt å merke seg at Burton legger vekt på at man på tidkrevende ekspedisjoner må utstyre seg med et godt bibliotek. Han siterer fra flere bøker underveis, blant annet fra Proust, men leseren kan jo ha mistanke om at de mer vidløftige sitatene og referansene ble lagt til under skrivearbeidet som tok fire år.

When splendour is got by a chisel and a lump of plaster instead of the wealth of the world, it is splendour of design alone.

A bowl of milk has arrived warm from the cow. . We have opened the whisky in its honour.

Ingen bryr seg om du liker stedet eller hater det eller hvorfor. Du er rett og slett en turist, på samme måte som et stinkdyr er et stinkdyr, en parasittvariant av menneskeheten som eksisterer for å bli melket som en ku eller et gummitre.

Det lød en lett skurring, og motoren døde ut. Så fulgte en av disse elendige, engstelige stundene da vi fiklet og skrudde, byttet ut coilen, urinerte i batteriet og søkte overalt for å frembringe en gnist. Motoren nektet å hoste.

[They] were looking forward to a riot in which they could prosecute their quarrels and loot the Shiah merchants. This delightful dream is now postponed till the spring. (Herat, Afghanistan, november 1933)

• "Mannen fra Tanger - en reise i Ibn Battutahs fotnoter" av Tim Mackintosh-Smith
  • "Tråler - en reise gjennom Nord-Atlanteren" av Redmond O'Hanlon
  • "Atter ein dag - Angola 1975" av Ryszard Kapuscinski
  • "Japanske dager" av Nicolas Bouvier
  • "Hotel Nomade - reiser i tid og rom" av Cees Nooteboom
  • "Gavenes tid - en ung mann til fots gjennom 30-tallets Europa" av Patrick Leigh Fermor
  • "Silkeveiens skygge" av Colin Thubron
  • "En munnfull av Ganges" av Paal Brekke