Gavenes tid

en ung mann til fots gjennom 30-tallets Europa

av (forfatter) og Egil Halmøy (gjendikter).

Aschehoug 2004 Innbundet

17 år gamle Patrick Leigh Fermor får avslag på søknaden til Sandhurst Military Academy. Han bestemmer seg for å reise fra England og gå fra Nederland til Konstantinopel. Patrick går gjennom 1930-tallets Europa og dette blir hans utdannelse hvor undervisningen blir formidlet gjennom menneskene han møter og landskapet han beveger seg gjennom. Med register.

Dette er en moderne klassiker blant reiseskildringer. Patrick Leigh Fermor var 18 år da han bestemte seg for å gå fra Nederland til Konstantinopel. Reisen, som skulle ta over ett og et halvt år, kom til å gi hans liv en helt ny retning. Vi er i Sentraleuropa, reformasjonens og trettiårskrigens kjerneområder, med rester av det hellige romerske keiserdømmet. Fermor vandrer oppover langs Rhinen idet Hitler griper makten og senere nedover langs Donau og inn i Balkan. Gavenes tid ble ikke skrevet før i 1970-årene, og det er kanskje dette som gir boken dens tidløse preg, selv om vi stadig blir minnet om et landskap og en kultur som langt på vei er forsvunnet. For unge Fermor ble reisen et alternativt universitet, der undervisningen ble formidlet av alt fra grisepassere til bayerske adelsmenn.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203207143

EAN 9788203207143

Serie Spor

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Europa

Oh’ Yeah! I like this one! En klassiker innen genren, reiseskildringer, dette. Skrevet i 70-åra (basert på dagboknotater og god husk), men selve reisen fant sted 90 år tilbake, i 1933-34. Bokens forfatter var da 18 år gammel og han la i vei til fots fra Fra England,Nederland og østover. Gjennom Nederland, Hitler-Tyskland, Østerrike, Tsjekkoslovakia og inn i Ungarn. Målet for reisen til fots og til hest var Istanbul.

Egentlig er denne reisen beskrevet i tre bøker. En trilogi. Dessverre er bare den første boka, Gavenes tid, oversatt til norsk. De to andre må dere dessverre lese på engelsk. Dessverre fordi selv om de fleste nordmenn behersker litt engelsk blir det antagelig tungt å lese denne trilogien på originalspråket. Leigh Fermor skriver lett og godt, men han liker også fremmedord og et, skal vi si, akademisk litt høyttravende gammeldags språk. Mulig dette skyldes at boken er relativt gammel og skrevet av en eldre engelskmann med bena solid plantet i det høyere sosiale sjikt i Englands snobbete klassesamfunn? -jeg mistenker det.

Uansett, dette, denne boka, Gavenes tid, er, Pure Gold! Jeg koste meg glugg som reisefølge med den 18-år gamle Patrick Leigh Fermor på hans vandretur gjennom et totalt annerledes og i dag fjernt Europa. En tapt verden! Bok nummer to har jeg allerede anskaffet. På engelsk via Amazon i digital utgave. Jeg gleder meg:)

Gavenes tid, fant jeg på en loppis. En eller annen skole i Oslo som hadde loppemarked en vår eller høst få år tilbake.

• "I Djengis Khans rike - en reise blant nomader" av Stanley Stewart
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Driftige damer - lærde og ledende kvinner gjennom tidene" av Elisabeth Aasen
  • "På vandring uten esel i Cevennene - en sekulær pilegrimsferd" av Alexander Leborg
  • "Rødt støv - gjennom Kina" av Jian Ma
  • "Omvei til Santiago - en spansk reise" av Cees Nooteboom
  • "På kanten av verden - en reise i Russland og Kaukasus" av Philip Marsden
  • "Berlin - Moskva - en reise til fots" av Wolfgang Büscher
  • "Silkeveiens skygge" av Colin Thubron
  • "En fremmed på toget - Amerika rundt med røyk, dagdrømmer og avbrytelser" av Jenny Diski
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "På vandring med et esel i Cevennene" av Robert Louis Stevenson