Til salgs: Mariana, 15 år

av (forfatter), Anne Berthod (medforfatter) og Anne Elligers (oversetter).

Pantagruel 2011 Innbundet

Boka forteller om forfatterens kamp for å redde unge jenter fra tvungen prostisusjon i Europa. Den beskriver Matei og jentenes kamp fram til i dag, og det arbeidet som fortsatt gjenstår.

"Mariana, Florina og Elena er alle tre mellom 15 og 16 år. De jobber som sexslaver. Dette er essensielt all informasjon jeg har om dem, men det er egentlig alt jeg trenger å vite. Jeg må redde disse jentene." Iana Matei Det begynte med tre unge jenter på en politistasjon. Hittil har Iana Matei egenhendig reddet 420 ofre fra menneskehandel og tvungen prostitusjon i Europa. Til Salgs: Mariana, 15 år forteller om Matei og jentenes kamp frem til i dag, og om det arbeidet som fortsatt gjenstår. Matei gir tenåringsjentene husrom, omtanke og stabilitet i en periode i deres liv hvor resten av verden har lukket øynene for dem. Innenfor arbeidet mot denne formen for moderne slaveri er Iana Matei en heltinne. Hun har mottatt flere internasjonalt tungtveiende humanitære priser for sitt arbeid og som forvalter av sitt krisesenter i Romania. Blant annet ble hun kåret til Årets europeer 2010 av Reader's Digest og mottok Hero of the Year award av US State Department. Dette er en sterk dokumentar som belyser et økende problem også i Norge. Royaltyen fra denne boken går til Mateis krisesenter for unge jenter, utsatt for menneskehandel.

Forlag Pantagruel

en bok som tar opp et viktig tema og som ennå foregår i dagen samfunn

Klarte ikke helt å la meg fange av denne boken, dessverre. Hadde trodd jeg kom til å finne den mer interessant enn jeg gjorde. Det er en viktig bok, som nok kan få opp øynene til endel folk som vet lite om dette temaet.
Jeg trodde boken handlet om situasjonen med menneskehandel i Norge (nord Europa) i og med at det er Mildrid fra ROSA prosjektet som har skrevet forordet. Ble ganske så skuffet da jeg skjønte at det ikke handler om Norge i det hele tatt.
Syns boken ble ganske rotete med forfatterens historie blandet sammen med en haug av historiene til jentene hun har hjulpet, frem og tilbake igjennom boka.
Syns det er kjedelig at boka ikke levde opp til forventningene mine.....
Vingler mellom terningkast 3 og 4....

Boken er et spark til det Romenske byråkrati i 2010.
Historien er politisk kritisk, både til EU, og omtaler korrupsjon i Romania og det offentlige styret i landet.
Matei beskriver sin egen kamp for å hjelpe ofrene for menneskehandel.
Det er skrevet flere historier om jentene, men allikevel er det vanskelig å bli kjent med personer og deres skjebne.
Boken er noe tørr og kjedelig å lese, det er mye politikk og tungt oversatte setninger.

De får også psykologiske skader. Disse er mer snikende og noen ganger uhelbredelige. Selvskading er vanlig blant disse jentene, som ikke finner noen annen måte å uttrykke sin indre smerte enn å kutte seg opp med glasskår og brenne seg med sigaretter.

Menneskehandlerne er i dag multikriminelle, og de er godt organisert. Det dreier seg om å tjene mest mulig penger. Vi ser stadig oftere at kvinner som Anna blir utnyttet i flere former for menneskehandel. Å bekjempe menneskehandel blir derfor stadig mer komplekst. Det kreves store økonomiske ressurser til hjelpetiltak og politi, og det fordrer samarbeid på tvers av landegrensene. Imidlertid er arbeidet med å bekjempe menneskehandel ikke noe vi kan velge bort. Det dreier seg til syvende og sist om hvilket samfunn vi skal leve i. Når den organiserte kriminaliteten får fotfeste, får vi et samfunn hvor demokratiske og politiske virkemidler erstattes med korrupsjon og vold. Noe som igjen går ut over vår personlige frihet og livskvalitet.

Omsider kom det for en dag hvilket omfang sexhandelen hadde fått i de fem årene Jugoslavia brukte på å gå i oppløsning. Helt fra starten av hadde politisk ustabilitet og økende usikkerhet lagt forholdene til rette for smugling av våpen og tyvegods. Og snart var kvinner også blitt en handelsvare - våpenhandlerne hadde bare utvidet geskjeften!

På grunn av krigen var Balkan i løpet av ti år blitt sexhandelens stormarked, et knutepunkt for ekstremt velorganiserte nettverk med internasjonale forgreninger. Systemet fungerte uhyre effektivt, det fikk jeg bekreftet av jentene jeg tok imot.

Jenter som går med på å vitne i en rettssak mot en menneskehandler, blir alltid utsatt for trusler og skremselsforsøk. Det er en av grunnene til at jeg tviholder på senterets uavhengige status, uten noen form for statsstøtte. Når det gjelder sexhandel, kan man ikke stole på noen. Særlig i Romania, hvor de fleste institusjoner er gjennomsyret av korrupsjon. Fremdeles står politiet altfor ofte i ledtog med forbryterne.

Bøker lest i desember 2012.
Mest for meg selv, fordi jeg liker å se tilbake på hva jeg har lest igjennom de forskjellige mnd i året.

Dette er bøker jeg har lest 2013

• "Mayada - datter av Irak" av Jean Sasson