Dødsranet

David Toska og veien til Nokas

en innsideberetning fra Norges største ransmiljø

av (forfatter) og Hans Petter Aass (forfatter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Nokas-ranet i april 2004 er norgeshistoriens største. Over 50 millioner kroner forsvant, og en politimann ble drept. Denne boken handler om et miljø preget av store penger, dumdristige aksjoner og brutal vold, men også kameratskap, samhold og ære. Boken avslører hvordan nettverket planla sine største kupp, og hvilke metoder som ble tatt i bruk. Den avdekker også attentatplaner som ble avverget av politiet, og den egentlige historien bak Munch-ranet.

Sannheten om David Toska, NOKAS-ranet og det norske ransmiljøet.

NOKAS-ranet i april 2004 er norgeshistoriens største. I 20 minutter var Stavanger sentrum lammet. Over 50 millioner kroner forsvant, en politimann ble drept. David Toska var hovedmannen, ranslaget hans var rekruttert fra et kriminelt nettverk vokst fram på Østlandet fra midten av 1990-tallet. For første gang kommer vi på innsiden av et miljø ukjent for de fleste ? preget av store penger, dumdristige aksjoner og brutal vold, men også kameratskap, samhold og ære. Boka avslører hvordan nettverket planla sine største kupp og de spektakulære metodene som ble tatt i bruk. Leseren føres inn i en verden av planlegging, vold og flukt. Boka avdekker også attentatsplaner som ble avverget av politiet og den egentlige historien bak Munch-ranet. Dødsranet er rå virkelighet og spennende som en actionfilm. Boka er basert på dybdeintervjuer og samtaler med flere sentrale personer i det kriminelle nettverket som vokste fram på Østlandet fra midten av 90-tallet.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205391109

EAN 9788205391109

Omtalt tid 1990-1999 2000-2009

Omtalt sted Norge

Omtalt person David Toska

Et øyeblikk blir han stående lamslått foran hvelvet. David Toska vet at han aldri kommer til å se noe lignende igjen.

Hadde ikke tilfeldige bilister begynt å blinke med lysene for å advare om kontrollen, kunne tjenestemennene i patruljene UP 516 og UP 514 stoppet hele NOKAS-ranet.

Dette er bøker jeg har lest 2013

True crime-bøker

• "Krigshelten - historien om marinejegeren og etterretningsagenten Trond Bolle" av Rolf J. Widerøe
  • "Da terroren rammet Norge - 189 minutter som rystet verden" av Kjetil Stormark
  • "Et mord i Kongo" av Morten A. Strøksnes
  • "Politi og røver" av Kjetil Stensvik Østli
  • "En norsk tragedie - Anders Behring Breivik og veiene til Utøya" av Aage Storm Borchgrevink
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal
  • "En helt vanlig dag på jobben - Se og Hør fra innsiden" av Håvard Melnæs
  • "Gudfaren" av Mario Puzo
  • "Pappas prinsesse" av Sigrid Beate Edvardsen
  • "Mammas svik - datterens gripende historie fra Alvdal-saken og Gjerdrum" av Anne-Britt Harsem
  • "Det vi kan stå for" av Geir Lippestad
  • "Cash - hatet, kjøret, jakten" av Jens Lapidus