Hvem drepte Birgitte Tengs?

en kriminaldokumentar

Gyldendal 2015 Innbundet

Nytt blikk på drapssaken som rystet Norge.

Natt til lørdag 6. mai 1995 ble 17 år gamle Birgitte Tengs drept, bare 500 meter hjemmefra. Den unge Karmøy-jenta ble seksuelt misbrukt og utsatt for brutal vold.
21 måneder etter drapet arresterte politiet Birgittes jevngamle fetter for drapet. Etter tre uker i isolasjon tilsto han et drap han ikke husket å ha begått. Senere trakk han tilståelsen tilbake. Fetteren ble frifunnet i Gulating lagmannsrett, men samtidig dømt til å betale Birgittes foreldre erstatning..Tilbake sto lokalbefolkningen med ett spørsmål: Hvis ikke fetteren hadde drept Birgitte, hvem hadde da gjort det?.
Birgitte Tengs-saken er en av norgeshistoriens mest omtale drapssaker. I Hvem drepte Birgitte Tengs? tegner den prisbelønte journalisten Bjørn Olav Jahr et levende portrett av et splittet lokalsamfunn, familier i oppløsning og en politietterforskning ute av kontroll. Og ikke minst presenterer han et realistisk scenario for hva som faktisk fant sted på Karmøy den skjebnesvangre vårnatten.
«Bjørn Olav Jahr er overbevisende i sin dokumentasjon av hva som gikk galt i etterforskningen av Birgitte Tengs-saken, og hvorfor.» Espen Stueland, Morgenbladet
«'Jahr-kommisjonens' rapport viser at den norske rettsstaten sto og står på spill med Tengs-saka.» Karin Moe, Klassekampen
«Hvem drepte Birgitte Tengs?» er litterært sett meget sterk og kan måle seg mot en klassiker som «Øksedrapene i Lille Helvete».av Tore Sandberg. Fredrik Wandrup, Dagbladet
«Denne boka må du lese ... Den kan gjøre en forskjell.» Harald Dale, Karmøynytt
«Den vel dokumenterte fremstillingen av politiets strategiske.feilgrep og tvilsomme avhørsmetoder er.rystende lesning.» Bernt Olufsen, VG
«Smertefulle, men viktige spørsmål.» Gaute Håkon Bleivik, Haugesunds Avis
«Han lar fakta og ikke følelser være det viktigste virkemiddelet ... Jahrs metode er uhyre grundig». Eskil Skjeldal, Vårt Land
«Rystende ....nærmest en undergangshistorie.» Frode Bjerkestrand, Bergens Tidende.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205486386

EAN 9788205486386

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Karmøy

Omtalt person Birgitte Tengs

En mann mistet en øks, han trodde naboens sønn hadde tatt den. Alt ved naboens sønn virket mistenkelig. Måten han gikk på, tonefallet, ansiktsuttrykket, håndbevegelsene. Da han fant igjen øksa, var det ikke lenger noe spesielt med naboens sønn.

Bøker som omhandler kriminelle hendelser som har skjedd i virkeligheten. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

True crime-bøker

• "Da Tina ble drept - en kriminaldokumentar" av Erlend Frafjord
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Therese - mammas historie" av Inger-Lise Johannessen
  • "Monika-saken - min historie - fra drapsetterforsker til varsler" av Robin Schaefer
  • "Odin - en mors kamp for sin sønn" av Katrine Olsen Gillerdalen
  • "En natt i oktober - historien bak Halloween-saken" av Marius Løken