Hvem drepte Birgitte Tengs?

en kriminaldokumentar

Gyldendal 2015 Innbundet

Nytt blikk på drapssaken som rystet Norge.

Natt til lørdag 6. mai 1995 ble 17 år gamle Birgitte Tengs drept, bare 500 meter hjemmefra. Den unge Karmøy-jenta ble seksuelt misbrukt og utsatt for brutal vold.
21 måneder etter drapet arresterte politiet Birgittes jevngamle fetter for drapet. Etter tre uker i isolasjon tilsto han et drap han ikke husket å ha begått. Senere trakk han tilståelsen tilbake. Fetteren ble frifunnet i Gulating lagmannsrett, men samtidig dømt til å betale Birgittes foreldre erstatning..Tilbake sto lokalbefolkningen med ett spørsmål: Hvis ikke fetteren hadde drept Birgitte, hvem hadde da gjort det?.
Birgitte Tengs-saken er en av norgeshistoriens mest omtale drapssaker. I Hvem drepte Birgitte Tengs? tegner den prisbelønte journalisten Bjørn Olav Jahr et levende portrett av et splittet lokalsamfunn, familier i oppløsning og en politietterforskning ute av kontroll. Og ikke minst presenterer han et realistisk scenario for hva som faktisk fant sted på Karmøy den skjebnesvangre vårnatten.
«Bjørn Olav Jahr er overbevisende i sin dokumentasjon av hva som gikk galt i etterforskningen av Birgitte Tengs-saken, og hvorfor.» Espen Stueland, Morgenbladet
«'Jahr-kommisjonens' rapport viser at den norske rettsstaten sto og står på spill med Tengs-saka.» Karin Moe, Klassekampen
«Hvem drepte Birgitte Tengs?» er litterært sett meget sterk og kan måle seg mot en klassiker som «Øksedrapene i Lille Helvete».av Tore Sandberg. Fredrik Wandrup, Dagbladet
«Denne boka må du lese ... Den kan gjøre en forskjell.» Harald Dale, Karmøynytt
«Den vel dokumenterte fremstillingen av politiets strategiske.feilgrep og tvilsomme avhørsmetoder er.rystende lesning.» Bernt Olufsen, VG
«Smertefulle, men viktige spørsmål.» Gaute Håkon Bleivik, Haugesunds Avis
«Han lar fakta og ikke følelser være det viktigste virkemiddelet ... Jahrs metode er uhyre grundig». Eskil Skjeldal, Vårt Land
«Rystende ....nærmest en undergangshistorie.» Frode Bjerkestrand, Bergens Tidende.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205486386

EAN 9788205486386

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Karmøy

Omtalt person Birgitte Tengs

Boken når de store høyder da kampen om fetterens uskyld gjennomgår stadige problemer i prosessens første faser, inkludert også da tidevannet snur og det kommer tydelig frem at prosessen mot fetteren mangler tilstrekkelig bevistyngde og justisskandalen skritt for skritt nærmer seg. Bokens høydepunkt, som altså strekker seg over flere titalls sider, har merkbar parallell til Baneheia-drapenes unike og særegne forutsetninger. Altså 2 antatte (fetteren og Viggo Kristiansen) uskyldige menns kamp der de har "alle mot seg" og den eneste person- give or take - som står mellom dem i dette bunnløse mørke, denne rene og skjære elendigheten, er Bjørn Olav Jahr som med sine SKUP-evner gjør et titanisk arbeide og med det - gjennom sine bøker - sikret scener som vi ellers bare husker ifra den eminente filmen Frihetens Regn.

Hørt den som lydbok. Detaljert og interessant. Utgitt i 2015 og med inngående beskrivelse av den mannen som nå nylig er blitt siktet for drapet. Ganske spesielt å høre hva de visste om han i tiden etter drapet. Ut fra beskrivelsen av det han hadde gjort mot forskjellige kvinner, dannes et bilde av en mann som burde vært mye mer i søkelyset enn han var.

En av de beste og mest intense kriminaldokumentarene jeg har lest. Vanskelig å ikke bli sint når man leser om politiets avhør av fetteren. Anbefales, både fordi den er godt skrevet og fordi den er viktig.

Selv har jeg intervjuet Bjørn Olav Jahr om boka i 2022. Video fra intervjuet kan du se på Youtube og på bloggen min.

En mann mistet en øks, han trodde naboens sønn hadde tatt den. Alt ved naboens sønn virket mistenkelig. Måten han gikk på, tonefallet, ansiktsuttrykket, håndbevegelsene. Da han fant igjen øksa, var det ikke lenger noe spesielt med naboens sønn.

Bøker som omhandler kriminelle hendelser som har skjedd i virkeligheten. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

True crime-bøker

• "Orderud - avhørene, løgnene, de nye sporene" av Øystein Milli
  • "Da Tina ble drept - en kriminaldokumentar" av Erlend Frafjord
  • "Prosessen mot Viggo Kristiansen" av Bjørn Olav Jahr
  • "Monika-saken - min historie - fra drapsetterforsker til varsler" av Robin Schaefer
  • "Therese - mammas historie" av Inger-Lise Johannessen
  • "Tilfellet Thomas Quick - en seriemorder blir skapt" av Hannes Råstam