En helt vanlig dag på jobben

Se og Hør fra innsiden

Kagge 2007 Innbundet

Forfatteren forteller om si tid som journalist i Se og hør i perioden 1996 til 2005. Han beskriver de journalistiske metodene som blir benyttet for å skaffe oppslag i bladet, bl.a. såkalt sjekkheftejournalistikk, bruk av kontakter og tipsere og vinkling av saker for å skape mest mulig oppmerksomhet.

En helt vanlig dag på jobben tar deg med inn i underholdningsjournalistikkens absurde underverden.
Håvard Melnæs begynte i Se og Hør i 1996. Som ung og sulten journalist kastet han gradvis alle hemninger for å nå til topps i landets største ukeblad.
Boka inneholder sensasjonelle opplysninger om ukebladenes jakt på landets største kjendiser. Kravet til profitt har formet en desperat bransje, drevet av vanlige mennesker som ville opplyse folket, men som endte opp med å systematisk bedra sine lesere.
En helt vanlig dag på jobben forteller historien om en verden hvor sofistikerte og skitne metoder, fete sjekker, rause porsjoner falsk smiger og spionutstyr ledsager de flittigste pennene.
Dette er en bok uten helter. Og en historie verken kjendisene eller bladene som lever av dem vil at du skal vite noe om.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2007

• "Journalistjævler - rapport fra innsiden" av Erik Tumyr
  • "Frp-koden - hemmeligheten bak Fremskrittspartiets suksess" av Magnus E. Marsdal
  • "Kongepudler - en røverroman om den norske eliten" av Anonym
  • "En norsk tragedie - Anders Behring Breivik og veiene til Utøya" av Aage Storm Borchgrevink
  • "Dødsranet - David Toska og veien til Nokas" av Rolf J. Widerøe
  • "En himmel full av stjerner - roman" av Knut Nærum