Tiende desember

fortellinger

av (forfatter) og Preben Jordal (oversetter).

Gyldendal 2013 E-bok

George Saunders er en av de viktigste og mest glødende forfatterne i sin generasjon, og den ubestridte novellemester. Tiende desember er hans ærligste, mest tilgjengelige og gripende samling så langt.

I den stramme åpningsfortellingen er en gutt vitne til bortføringsforsøket på nabojenta, og blir stilt overfor et opprivende valg: Skal han late som ingenting, eller skal han feie til side årevis med kvelende råd fra foreldrene og handle. I tittelnovellen, som er en praktfull utforsking av fantasi, hukommelse og tap, går en middelaldrende kreftpasient inn i skogen for å begå selvmord. Der støter han på en ulykkelig gutt som i løpet av en skjebnesvanger morgen gir den døende mannen en siste mulighet til å huske hvem han egentlig er. Disse er bare noen av de uforglemmelige karakterene i Tiende desember som blir livaktig og kjærlig gjennomsyret av Saunders. særpregete blanding av sprudlende prosa, dype menneskelighet og stilistiske nyskaping.

George Saunders skriver glitrende og klokt om klasse, sex, kjærlighet, tap, arbeid, fortvilelse og krig, og trenger inn til kjernen i vår samtid. Med disse historiene tar han opp de store temaene; han utforsker moralens fallgruber og spør hva som gjør oss gode, hva som gjør oss menneskelige og hva i mennesket som kan forløse oss.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205456839