The Lovely Bones

Picador 2003 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Picador

Utgivelsesår 2003

Format Paperback

Mørke skjebner kan ramme hvem som helst og hvor som helst. The Lovely Bones er et godt eksempel på det!

Fjorten år gamle Susie blir voldtatt og drept av en mann fra nabolaget når hun som vanlig tar snarveien hjem gjennom kornåkeren. Hun etterlater seg en fortvilet og opprørt familie som selvfølgelig blir rammet av endeløs sorg. Ikke bare er Susie forsvunnet og drept, men liket hennes er også søkk vekk. Men politiet finner etter hvert beviser etter henne og er temmelig sikre på at hun er død. Resten av livet må familien gå med en uvisshet om hvor liket til datteren er og har ingen grav å gå til. Det eneste de vet er, etter spor å dømme, at det skjedde i kornåkeren. Tappert prøver familien å holde sammen i den tunge tiden fremover, men er de sterke nok til å klare det? Uvitende følger Susie med alle hun var glade i fra himmelen.

Jeg hadde ikke hørt om denne boka før den ble filmatisert. Noe som er typisk meg. Det er sjelden jeg hører om diverse bøker før de er i produksjon eller allerede har blitt filmatisert. Særlig når det gjelder en sjanger jeg ikke leser mye av. Men bedre sent enn aldri, og jeg rakk i alle fall å lese boka før jeg har tenkt å se filmen i alle fall. For da jeg kom over filmtraileren og fikk vite at den var basert på en bok, bare måtte jeg få tak i boka og etter at jeg leste boka, fikk jeg veldig, veldig lyst til å se filmen! For boka er meget spesiell. Jeg har sett filmer før hvor hovedrollen forteller etter sin egen død, men ikke lest bøker fra dette spesielle perspektivet – noe som var svært interessant og som jeg vil lese mer om. En spennende opplevelse!

Jeg er ikke 100% sikker på om dette er basert på forfatterens egen opplevelse. Da hun var student, ble hun brutalt voldtatt da hun tok en snarvei gjennom en park ved campus. Hun har til og med skrevet om episoden i en annen bok som heter Lcuky. Så jeg vet ikke om denne boka også er en del av hennes opplevelse? Muligens. Uansett kan jeg ikke forestille meg hva forfatteren eller andre ofre som blir voldtatt går gjennom. Det er grusomt og ingen fortjener å være ofre på noen som helst måte.

The Lovely Bones er en grafisk, forstyrrende og vakker lesing som på mange måter er vanskelig å forklare. Det er en bok som setter perspektiv på ting som er lett å ta for gitt. Og om man har mistet noen nær, kommer også denne boka helt sikkert til å være til god hjelp og kanskje gjøre det lettere å komme seg videre i livet på et eller annet vis.

Det eneste som trekker boka litt ned, er at det slutter på en typisk amerikansk måte. Les den og du skjønner kanskje hva jeg mener. Og beklager sterkt at dette er en kort omtale, men vil ikke røpe for mye for det er en bok som bare må leses for å forstå hvor betydningsfull og vemodig den er.

You don't notice the dead leaving when they really choose to leave you. You're not meant to. At most you feel them as a whisper or the wave of a whisper undulating down. I would compare it to a woman in the back of a lecture hall or theater whom no one notices until she slips out. Then only those near the door themselves, like Grandma Lynn, notice; to the rest it is like an unexplained breeze in a closed room.

Bøker jeg har lest i 2013

• "What I Loved - A Novel" av Siri Hustvedt