Omtale fra forlaget
Rarely have the foundations upon which our ideas of motherhood and womanhood rest been so candidly questioned. This compelling novel tells the story of one woman's headlong descent into what she calls an 'absence of sense' after being abandoned by her husband. Olga's Òdays of abandonment become a desperate, dangerous freefall into the darkest places of the soul as she roams the empty streets of a city that she has never learned to love. When she finds herself trapped inside the four walls of her apartment in the middle of a summer heat wave, Olga is forced to confront her ghosts, the potential loss of her own identity, and the possibility that life may never return to normal again.
Forlag Europa Editions UK
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9781933372006
EAN 9781933372006
Språk Engelsk
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ikke lett å lage en omtale av denne boka.
Men, la det være sagt med en gang; Dette er en roman av meget høy klasse. Ikke mange skriver som Ferrante, og ikke mange oversetter som Kristin Sørsdal!
Boka handler i korthet om en kvinne som føler hun mister alt når hennes mann på uforklarlig vis forlater henne og hennes to barn. Hun føler seg nedverdiget, verdiløs og totalt ødelagt som kvinne.
Hun graver seg dypt inn i depresjonen og bokas største del handler for det meste om dette.
Høres litt "kjedelig" ut, men det er bare det at prosessen beskrives så overbevisende og bra, at jeg tok meg ofte i å tenke at, "mon tro om en krisepsykolog" evner å ha en så dyp innsikt i det menneskelige mørke sinn, som Ferrante utviser her.
Hvorvidt denne boka er "bedre eller dårligere" enn Napoli kvartetten, blir kanskje litt "smak og behag". Eller kanskje kan man si at den objektivt er bedre, mens jeg subjektivt nok fant enda større leseglede i de 4 sistnevnte.
Tro likevel jeg legger den i haugen med "favouritt bøker".
Skummet meg gjennom siste del. Skjer lite.
Denne var utrolig artig. Slukte den på et par dager. En bok jeg har tenkt en del på i etterkant som jeg liker bedre og bedre. Ferrante skriver levende og får man til å føle på desperasjonen, angsten og bli urolig over det som utarter seg i boken. Hun beskriver galskapen veldig godt. Med et vulgært språk som tidvis fikk meg til å bli blek, men som var utrolig virkningsfull for å forstå det hovedpersonen opplever.
Olga blir forlatt av ektemannen. Dette har skjedd noen ganger tidligere, så Olga tror ikke helt på det i starten. Etterhvert skjønner hun likevel at hun nå er alene om ansvaret for de to barna og hunden Otto.
Olga blir først rasende sjalu,så likeglad, og mister til slutt taket på livet sitt. Barna og hunden blir dratt med ned i avgrunnen.
Man kjenner igjen Ferrantes stil, og jeg likte boka ganske godt. Ser at mange sammenligner den med Napolikvartetten, og det blir litt urettferdig. Selv om temaet kan ligne på enkelte ting fra disse bøkene, så står denne godt på egne ben.
Kva kunne eg eigentleg gjere, eg hadde mista alt, alt av meg sjølv, ugjenkalleleg.
(...) eg hadde gått sund for alltid. Ei øydelagd klokke, men med eit metallhjarte som framleis tikka og derfor slo sund tida til alt omkring seg.
Det er forbausande kor lite vi veit om andre menneske, sjølv dei vi deler alt med.
(...) frå og med eit visst tidspunkt er framtida berre behovet for å leve i fortida.
[…] the circle of an empty day is brutal and at night it tightens around your neck like a noose.
360 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verketDette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.
Lista viser de siste bøkene i spalta «Klok på bok» i ukeavisa «Dag og tid» i 2025. «For boklækjaren er livet enkelt, eg er her for å få folk til å lese bøker. Gode bøker. Gjerne bøker du ikkje ville lese, om det ikkje var for Klok på bok.»