Terje Vigen

av (forfatter) og Christian Krohg (illustratør).

Gyldendal 2006 Innbundet

Et fortellende dikt om skjebnen til sjømannen Terje Vigen. Diktet beskriver indre vekst og modning, fra ung utferdstrang gjennom familieansvar og vågemot, tap av alt og nagende hevntørst til et frigjørende gjennombrudd som fører til at han kan tilgi den som knuste hans lykke.

Terje Vigen, Henrik Ibsens dramatiske dikt, handler om et Norge i krig, om mot og hevn, tilgivelse og forsoning. Diktet skal være inspirert av sjøfolk på Sørlandskysten, som i årene 1809.1814 rodde eller seilte over Skagerak til Jylland for å hente mat til sin familie. I 1891 tok Christian Krohg initiativ overfor Henrik Ibsen til å illustrere en egen utgave av Terje Vigen. Ibsen var meget begeistret for ideen, og i 1892 ble den første utgaven av Terje Vigen med Krohgs illustrasjoner utgitt på dansk Gyldendal.Denne illustrerte utgaven har siden stadig funnet veien til nye Ibsen-lesere, akkurat som verselinjene som innleder diktet: «Der bodde en underlig gråsprængt en på den yderste ø; .»

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205349193

EAN 9788205349193

Stort har jeg mistet,men stort jeg fikk.Best var det,kan hende,det gikk som det gikk,så får du ha takk da Gud!

Der bodde en underlig gråsprængt en på den yderste nøgne ø - han gjorde visst intet menneske mèn hverken på land eller sjø; dog stundom gnistred hans øjne stygt,- helst mod uroligt vejr,- og da mente folk, at han var forrykt, og da var der få, som uden frygt kom Terje Wigen nær.

Norske filmadapsjoner.

• "John Gabriel Borkman" av Henrik Ibsen