Stillheten er et øksehugg

Cappelen Damm 2023 Innbundet

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788202802165

EAN 9788202802165

En nydelig skrevet roman hvor vi får mange billedlige beskrivelser av både dyr,mennesker og natur. En eldre kar ser tilbake på livet han har hatt sammen med konen. I nabohuset like over jordet har det flyttet inn en ung kvinne og det oppstår et slags vennskap mellom disse, de beskivelsene liker jeg veldig godt.

Dette er en roman om kjærlighet, sorg og tap, og det hviler en mørk tone over den. Romanen er noe fragmentert, noe som er helt greit. Som roman fremstår den litt uferdig i mine øyne, og det blir for mange biter som leseren må komme frem til og pusle sammen selv. Noe som er utrolig synd for det er en godt skrevet bok,tidvis poetisk.

Du hadde en stemme man hørte, til og med når du sang i kirken, i koret ditt. Hva var det det het? Damekoret? Jeg husker ikke sånne ting. Men jeg hørte alltid stemmen din blant de andre. Selv i vedskjulet hørte jeg stemmen din, klar som øksebladet.

Jeg vinker. Du har allerede forsvunnet inn i huset, tatt av deg støvlene, gått over terskelen til et annet rom. Men tenk om du bare kunne snudd deg et øyeblikk, kommet tilbake.

Dire Straits på radioen.
Morgenkaffe.
Du som ikke nynner.

Jeg står på trappa i nattemørke. Skogen og fjellene, det er så tungt, alt sammen. Jeg stirrer opp på himmelen. Stillheten er et øksehugg fra stjernene.

En gang var vi kjærester. Jeg lo av alt du sa og gjorde.
Nå er det krig. Hver eneste dag med deg er en krig.
Du har sendt meg ut i stillheten din, uten et eneste våpen.

• "Nattvesener" av Leila Mottley
  • "Jordet" av Robert Seethaler