St. Laurentius' tårer

av (forfatter), Nils Nordberg (oversetter), Petter Wiik (komponist) og NRK Radioteatret (utgiver).

Lydbokforlaget 2013 CD

Kriminelt godt hørespill fra NRK Radioteatret! En russer har fått strupen revet ut og er blitt kastet fra tårnet i den katolske domkirken i Oslo. Han etterlater seg en rapport fra Forsvarets Etterretningstjeneste, om en eksplosjon over Oslofjorden i 1982. Sammen med vennen Truls prøver journalisten Henrik å finne ut mer om eksplosjonen, men alle spor ender blindt. Henrik snakker med det eneste vitnet til eksplosjonen - den psykotiske Anne Hansen, men hun forteller ham ingen ting. Og snart slår morderen til igjen. Oversatt og tilrettelagt av Nils Nordberg. Medvirkende: Henrik: Tobias Santelmann, Josefine: Stine Mari Fyrileiv, Martinsen: Anders Mordal ,Valvik: Fridtjov Såheim ,Truls: Jan Martin Johnsen, Vibeke Sejer: Anna Bache-Wiig m.fl.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2013

Format CD

Serie Krim og spenning fra Radioteatret

Genre Krim

Omtalt sted Oslo

Speller nytt hørespill fra Radioteateret - det vil si spilt inn i 2011, men gitt ut nå i vår. Stort sett nye skuespillernavn på rollelista, i alle fall med et par unntak nye for meg.

Forfatteren bak hørespillet - Kasper Hoff - var et nytt bekjentskap for meg. Kunne jo høres norsk ut, men viste seg å være dansk.

Hørespillet er på fire episoder. Gjennom de tre første holdt det egentlig stø kurs not en femmer på terningen hos meg. Men avslutningen ble for science-fiction preget for meg, slik at terningkastet dalte både et og to hakk. Men vi kan jo håpe at andre har andre slags preferanser.

Radioteateret er herlig! Det er gode innspillinger, som det er en fryd å høre på. Jeg hadde store forventninger til denne på forhånd, da jeg har hørt om mange som hørte dette da det gikk på radioen.

Det var veldig spennende, og gode skuespillerprestasjoner. Handlingen tok litt av og ble kanskje litt for utenkelig. Samtidig kan jo dette gå an, vi vet jo ikke alt som blir hemmeligholdt av myndighetene.

Lydnivået var til tider litt for høyt, og passet ikke helt inn synes jeg. Alt i alt en helt grei spenningsserie, og passe lengde med drøyt 2 timer spilletid.

X-Files i Oslofjorden! Jeg synes dette var riktig underholdende. Gode skuespillere og.

Uthevet tekst

• "Christiania" av Jesper Halle