Sherlock Holmes

av (forfatter) og Hans Heiberg (oversetter).

NRK 2008 CD

Gullorgnetten: Holmes og Watson reiser på oppdrag til et hus i Kent. Professor Corams sekretær er blitt funnet myrdet på kontoret, hun er blitt stukket i strupen. Holmes og Watson etterforsker drapet. Smaragdkronen: En av Englands fremste bankierer har blitt inntruffet av en katastrofe. Tyver har forsøkt å stjele Smaragdkronen, en nasjonalskatt som er pant for et lån i banken. Etterforskerne Holmes og Watson blir satt på saken. I rollene: Fridtjof Mjøen, Arne Bang-Hansen, Tore Foss, Nancy Schiefloe, Bjørg Engh med flere.

"Gullorgnetten": En stormfull novemberkveld blir Holmes og Watson kalt til et hus i Kent. Den invalide professor Corams sekretær er blitt funnet arbeidsværelset, stukket i strupen. Han rakk bare å komme med et mystisk utsagn før han døde. Men Holmes kan snart gi en nøyaktig beskrivelse av en person han aldri har sett. "Smaragdkronen": En katastrofe har rammet en av Englands fremste bankierer: Smaragdkronen, en nasjonalskatt, er blitt betrodd ham som pant for et lån. Nå har noen som står ham nær forsøkt å stjele den - og en bit av kronen er brukket av. Men Holmes skjønner fort at saken ikke er så enkel som den kan synes. Medvirkende: Fridtjof Mjøen, Arne Bang-Hansen, Tore Foss, Nancy Schiefloe, Bjørg Engh, Hans Stormoen mfl.

Forlag NRK

Utgivelsesår 2008

Format CD

Serie Krim og spenning fra Radioteatret

Genre Politi og detektiver Krim Klassisk litteratur

Disse to hørespillene kom på CD i 2008, men er spilt inn i 1963. Det betyr at de fire produksjonene som foreligger, representerer 3 ulike generasjoner skuespillere, med denne som den klart eldste. Jeg syns ikke alderen utgjør noen belastning, merker ikke noe til mer primitiv teknologi her.

De tre nyere produksjonene bygger alle på Holmes-romaner, mens det her er laget hørespill av to av de mange kortere historiene om mesterdetektiven i Baker Streeet 221b. Hele 56 av de 60 Holmes-eventyrene fra Conan Doyles hånd var jo korte historier. Fint at det også er laget hørespill av slike - tempoet og oppbyggingen av historien blir litt annerledes enn i romanformatet.

Når Radioteateret/Lydbokforlaget har valgt å gi ut disse to historiene på CD, innebærer det at kvaliteten er vurdert som god. Og det er jeg helt enig i. Alle som har kost seg med hørespillene med mer kjente titler, anbefales også å få med seg disse.

• "Knut Gribb - dragens hale" av Jon Bing
  • "St. Laurentius' tårer" av Kasper Hoff
  • "Knut Gribb : sfærenes musikk ; Knut Gribb : gullets forbannelse" av Terje Emberland
  • "Den tapte verden" av Arthur Conan Doyle
  • "Knut Gribb - den hvite dame, og 4 andre hørespill" av Sverre Årnes
  • "Farlige hvetebrødsdager" av Axel Kielland
  • "Dickie Dick Dickens 2 - vente i regn - dårlig tegn!" av Rolf Becker
  • "Fallet" av Raymond Chandler
  • "Ikke flere mord" av Maria Lang
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Karin Fossum
  • "Historien om Gottlob" av Torolf Elster
  • "Dødsmerket" av P.D. James