Sofie og Kathrine 5

det gror i brent jord

av (forfatter) og David Barcilon (illustratør).

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

Om søstrene Sofie, åtte år og Kathrine på ti, som opplever krigen i Finnmark og tvangsevakueres til Sør-Norge. Det første fredsåret tilbringer de i Lillesand, men i denne boka kan leserne følge dem på hjemturen nordover. De kommer til et Vadsø der alt er annerledes enn da de dro. Kathrine trøster søsteren med at alt det nye som skjer, er fremskritt. Men Sofie er likevel usikker på hvordan det vil bli å være hjemme igjen. Denne boka kompletterer serien om Sofie og Kathrine.

Sofie gruer seg til det hun gleder seg mest til, nemlig å komme hjem til Vadsø. Kanskje vil hun ikke kjenne seg igjen i hjembyen sin? I brakkeleiren utenfor Harstad spiller Sofien (8) og Kathrine (10) teater i vinduskarmen iført lyserøde regncaper. Sofie får en hundevalp, men gleden over Sissi får en tragisk slutt og Sofie går inn i ern alvorlig krise. Krigen har satt sine spor, og det etterlengtede gjensynet med Vadsø blir ikke helt enkelt for Sofie. Mye er forandret, men valmuen blomstrer fortsatt på kirkegården. Med dette avsluttes serien om Sofie og Kathrine. Flyalarm og bombing var en del av hverdagen for folk i Finnmark under krigen. Midt i dette lever barna sitt eget liv. Søskenparet Sofie og Kathrine deler sorger og gleder, klarer å beholde leken og drømmen .; selv om det er krig. Vi følger dem gjennom tvangsevakuering, fredsår som flyktninger i eget land, og hjem til Nord-Norge igjen. Forfatteren tok lytterne med storm da hun debuterte med historiene om Sofie og Kathrine i Barnetimen for de minste.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998

Serie Sofie og Kathrine (5)

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Finnmark

Barne- og ungdomsbøker som tar for seg hverdagslivet i Norge under andre verdenskrig.

I fjor klarte jeg 25 bøker med nød og neppe. Ville prøve 27 bøker i år. Det klarte jeg dessverre ikke med kortere reisevei til jobb, og mindre lydbok. Men jeg er fornøyd med det jeg fikk lest, og håper på et bedre leseår i 2022.

• "Sofie og Kathrine 4 - tre ord på snei, glem meg ei" av Grete Haagenrud
  • "Sofie og Kathrine 3 - med humørdrops i bagasjen" av Grete Haagenrud