Sofie og Kathrine 2

ritsj, ratsj, fillibom-bom-bom

av (forfatter) og David Barcilon (illustratør).

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

Livet går sin gang for Sofie og Kathrine selv om de får krigen stadig tettere inn på livet.Trusselen om tvangsevakueringen av Finnmark blir en realitet høsten 1944. Men innen de kommer så langt, opplever Sofie å få en hvit skinnmuffe med lyserødt for, som skaper forventninger. Kathrine drømmer om å bli en ny Pavlova, men skrinlegger planene fordi øvelsene skaper så mye styr. Midtbyen i Vadsø blir jevnet med jorda og familien flytter til en hytte utenfor byen. Der feirer Sofie en forsinket fødselsdag, og fru Persen lærer henne å ta vare på de lykkelige stunder.

Gjennom fem bøker blir vi kjent med søskenparet Sofie og Kathrine som bor i Vadsø under krigen. I andre boken opplever Sofie å få en hvit kaninskinnsmuffe med lyserødt silkefôr, men livet blir blodig alvor når Vadsø blir jevnet med jorda. Vi treffer dem første gang i 1944, da er de 5 og 7 år gamle. Flyalarm og bombing er en del av hverdagen, men det ødelegger ikke leken og drømmene deres. Vi følger Sofie og Katrine fra tvangsevakueringen til Sør-Norge, gjennom det første fredsåret som flyktninger i eget land, og hjem til Nord-Norge igjen. Grete Haagenrud debuterte som forfatter med bøkene om Sofie og Kathrine. Den første boken i serien utkom i 1991, og den fikk hun Kulturdepartementes debutantpris for. Bøkene har flere ganger gått som opplesning i Barnetimen for de minste. Forfatteren bor på Røros.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788247801970

EAN 9788247801970

Serie Sofie og Kathrine (2)

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Finnmark

Dette er bøkene jeg likte best igjennom min barndom og tidlig i min ungdomsperiode :D Etter som jeg har en tre år eldre søster leste jeg ungdomsbøker ganske tidlig, og vil derfor plassere en del av bøkene under barndom selv om det egentlig er ungdomsbøker. Nostalgi!

Barne- og ungdomsbøker som tar for seg hverdagslivet i Norge under andre verdenskrig.

• "Sofie og Kathrine 5 - det gror i brent jord" av Grete Haagenrud
  • "Sofie og Kathrine 3 - med humørdrops i bagasjen" av Grete Haagenrud