Hvor er Tassen?

av (forfatter) og Jo Tenfjord (gjendikter).

Cappelen 2000 Innbundet

Denne Tassen-boka er på to språk: norsk og tegnspråk. Når man bruker tegn, lager men også munnbevegelser. Systemet i denne boka er følgende: Man skal forme ordet med munnen, hvis ordet er skrevet med store bokstaver f.eks. TASSEN eller hvis det står. Hvis det ikke er skrevet noe, betyr det at munnbevegelsene skal utelates. Når man snakker tegnspråk, peker man noen ganger på seg selv og noen ganger i "lufta" Tegningene i boka viser i hvilken retning man skal peke. En pil med et åpent pilhode viser at bevegelsen går inn mot eller vekk fra kroppen. En pil med et lukket pilhode viser at bevegelsene går parallelt med kroppen.

Hvor har Tassen gjemt seg?#11;Bli med og finn hvalpen!
Denne Tassen-boka er på to språk: norsk og tegnspråk.#11;Når man bruker tegn, leger man også munnbevegelser. Systemet i denne boka er følgende: Man skal forme ordet med munnen, hvis ordet er skrevet med store bokstaver, for eksempel TASSEN eller hvis det står . Hvis det ikke er skrevet noe, betyr det at munnbevegelser skal utelates.#11;Når man snakker tegnspråk, peker man noen ganger på seg selv og noen ganger "ut i lufta". Tegningene i boka viser i hvilken retning man skal peke.#11;En pil med et åpent pilhode sviser at bevegelsen går inn mot eller vekk fra kroppen.#11;En pil med et lukket pilhode viser at bevegelsen går parallelt med kroppen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788202189457

EAN 9788202189457

Hvor er Tassen? Pulsen stiger ved hvert forsøk Mor Tassen gjør for å finne ham. Tunga henger formelig utav munnen på leseren før luken blir åpnet......NEI - Tassen var ikke bak gardinet heller! Leseren ville vært sønderknust om det ikke var for at det åpenbarer seg en NY sjanse når man vender over til neste side! Og igjen, og igjen, dingler leseren (som gjerne blir lest for framfor å lese selv) mellom skuffelse og enorm spenning!

Om huden og kroppen var mer utviklet hos leseren, ja om man var en "voksen mann" under samme omstendigheter ville svetten ha piplet! - og man ville kanskje risikert posttraumatisk lidelse av den positive sorten om det finnes noe slikt. Men i sine spede år, tåler en slike rystelser!

Og endelig - til slutt BLIR Tassen funnet! Ja, det er som om man kan puste etter lang tid under vann, blir gjenfødt (om man visste hva det betød), får kake, og har bursdag på samme tidspunkt - endelig er Tassen der!

Opplevelsen av denne thrilleren er selvsagt sterkt avhengig av hvor god den behjelpelige personen (eller "hjelperedskapet" ) som leser høyt er til å innleve seg i hver eneste setning ved toneleie; ja inn-i-mellom må det faktisk hviskes og om det gjøres rett; da står tilhørerens (som også er leseren, om ikke bokstavelig, han/hun er enda ikke lesekyndig, men kan gispe, gape og utøve vokaler med imponerende decibel) ører på slike stilker at man kunne brukt dem som linjaler, og øyner uten øyelokk.

Jeg forstår hvorfor norsklærerer ikke synes disse bøkene er noe spesielt tess. Til dere som jobber i bokhandlerbutikker; sett disse bøkene lengst bak! Alle andre pekebøker er jo mye bedre. Både på tekst og bilde! Få frem mangfolget innenfor barnebøkene til de aller minste!

• "Tassen sover borte" av Eric Hill
  • "Tassen på sirkus" av Eric Hill