Sigrid Undset

ogsaa en ung pige

Gyldendal Tiden 2001 Innbundet

I tillegg til fortellingen om Sigrid Undsets liv, har boka omtaler av de viktigste verkene hun skrev, en komplett bibliografi og en fyldig oversikt over biografiske data. Har register.

Boken vant Brageprisen 2001 i klassen barne- og ungdomsbok! Er det mulig å bli bergtatt av en fortelling om Sigrid Undset, en fjern nobelprisforfatter som skrev bøker i gamle dager? JA! Når den er skrevet av Anne B. Ragde. Hun har levd seg innunder huden på Sigrid, beskrevet hvordan det var å være annerledes enn andre barn, miste sin elskede far, lengte besatt etter å begynne å leve, få utgitt en bok, oppleve forelskelse og spenning, og hvordan hun etter hvert kom til å leve et så dramatisk liv at det nesten overgikk romanene hun skapte. Kanskje vet du ikke noe om Sigrid Undset? Kanskje kjenner du Kristin Lavransdatter? Kanskje har du sett filmen? Leser du denne boka, får du garantert lyst til å gi deg i kast med både den og bøker du aldri kommer til å glemme. I tillegg til fortellingen om Sigrid Undsets liv, er det omtaler av de viktigste verkene hun skrev, en komplett bibliografi og en fyldig oversikt over biografiske data.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205279704

EAN 9788205279704

Serie Biografien om

Omtalt person Sigrid Undset

Tildelt litteraturpris Brageprisen Barne- og ungdomsbok 2001 Fagbokprisen 2001

Mange har lest bøkene før deg - men hver gang en historie leses, så skapes den på nytt, og blir unik og spesiell. Ganske enkelt fordi du som leser er et unikt menneske, ulik alle andre. Likevel vil du kjenne deg igjen i bøkene hennes, fordi understrømmene dypt nede i deg, de tankene som gjør deg til et menneske, de har vært de samme alltid.
Det er bare utenpå at tidene skifter, fra hundreår til hundreår.

Forsøk Dem ikke mer på historiske romaner. Det kan De ikke. Men De kan jo prøve å skrive noe moderne. Man vet jo aldri.

Peter Nansen, forlagssjef hos Gyldendal.

I november 1928 sitter hun og drikker ettermiddagskaffe med eks-mannen som er på besøk. Hun har nettopp vært i telefonen, kommer tilbake, løfter strikketøyet opp i fanget igjen, og sitter litt. Da sier hun til Svarstad:
– Jeg har altså fått Nobelprisen.
Etter en liten pause sier Svarstad: – Fins det noe sherry i huset?

Hva har vi igjen etter henne? Vi har fotografier og tegninger og livshistorien hennes, og vi har bøkene. Vi sitter her og lurer på hvorfor bøkene ble som de ble. Hvem Sigrid egentlig var. Vi som ikke kjente henne i levende live.
Det eneste vi vet helt sikkert, er at Sigrid lever videre i hver eneste setning, i hver stjernehimmel hun beskriver, i hver tåre hun lar renne ned av kinnet på romanpersonene sine, og i hver heftige og lidenskapelige omfavnelse Kristin gir sin unge ridder Erlend.
For Sigrid dør egentlig aldri. Ikke så lenge vi lever.

"Don't judge a book by its cover" heter det seg, og det bruker jeg forsåvidt ikke å gjøre heller. En kjedelig bok kan komme i fin innpakning, og vice versa. Men noen ganger faller jeg pladask for en bok før jeg i det hele tatt har lest den. Her er noen av de bøkene som har sikret seg en plass i bokhyllen min, fordi omslaget vekket interessen og fikk meg nysgjerrig først.

Heldigvis har de fleste av de jeg til nå har lest, vist seg å være like fine innvendig også! :)

• "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Ikke bøll med benkesliterne" av Bjørn Sortland
  • "Inn i barndomslandet - Tove Jansson - Sigrid Undset - Selma Lagerlöf" av Tordis Ørjasæter
  • "Historien om Charles Dickens" av Elisabeth Kyle
  • "Størst av alt - familiesaga fra Vestfold" av Lillian Wirak Skow
  • "Biografien om Amalie Skram - med vilje til å vite" av Stein Erik Lunde
  • "Kjære Dea" av Sigrid Undset
  • "Olav - menneske og monark" av Jo Benkow
  • "Inger Gulbrandsen - jenta fra konsentrasjonsleiren" av Maria Konow Lund
  • "Den lykkelige alder" av Sigrid Undset
  • "Jobben min er å tette hullene i tilværelsen - håndholdt roman for unge voksne" av Jon Ewo
  • "Nini Roll Anker - en kvinne i tiden" av Tordis Ørjasæter