Sjelevandreren

av (forfatter), Tron Furu (oversetter) og Cecilie Winger (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Daniel Grey kan både huske sine tidligere liv og kjenne igjen sjelene til personer han har kjent i disse tidligere livene. I liv etter liv har han forelsket seg i den samme jenta. Lucy kjenner ikke igjen Daniel, men selv om Lucy har forandret både navn og skikkelse, husker Daniel alt.

ISBN13 9788202337179

EAN 9788202337179

Jeg likte boka, og spesielt de gamle historiene fra andre kulturer. Det er en vakker kjærlighetshistorie, uansett om man tror på reinkarnasjon eller ikke. De siste sidene når den onde broren Joaqim dukker opp, er kjempespennende, og slutten er veldig åpen. Den kan tolkes i flere retninger, så jeg håper virkelig det kommer en oppfølger her.
Et pluss for denne type pocketbok med doble permer og stor skrift, som gjør boka god å lese i.

Les gjerne mer her:

Daniel Grey har en gammel sjel. Sjelen hans har vandret fra kropp til kropp siden 520 e.Kr. I nesten like lang tid som sjelen hans har vandret har Daniel elsket kun en annen sjel, Sophia. Begge er sjelevandrere, men med en viktig forskjell. Daniel husker, mens Sophia glemmer. Daniel husker livene han har levd tidligere, kroppene han har vært i, han husker hvor høyt han elsker Sophia uansett hvilken kropp han er i, mens Sophia glemmer ham for hver gang hun blir gjenfødt.
Romanen skifter stadig mellom fortid og nåtid. I fortiden får vi vite hva som har skjedd mellom Daniel og Sophia. Hvor mange sjanser de har fått og hvordan sjansene deres har blitt benyttet. Forholdet deres virker skjebnebestemt, men det er alltid noe eller noen som kommer i veien.
Nå i 2004 heter Daniels store kjærlighet Lucy, hun er 17 år og går på High school i Hopewood, Virginia i USA. Lucy er ei snill og pliktoppfyllende jente som desperat prøver å tre ut av skyggen til sin narkomane, trøbbelsøkende, døde søster Dana. Daniel er også 17 år, han har hatt en vanskelig oppvekst med en narkoman mor og voldelig fostermor. Daniel elsker Lucy og Lucy har en sterk dragning mot den mystiske Daniel. På et skoleball møtes de to, men Daniel går for fort fram, han tror Lucy husker sine tidligere liv og ham og begynner å kalle henne Sophia. Lucy blir vettskremt og forlater Daniel, Daniel har mistet all tro på at de to noensinne kan få hverandre i evigheten og hopper i elva…

Dette er en roman om udødelig kjærlighet. En fortelling om to skjebner like ikoniske som Romeo og Julie, Elizabeth Bennet og Mr. Darcy, Catherine og Heathcliff, Bella og Edward. Men hvilken skjebne som venter Daniel og Lucy, det må du lese Sjelevandreren, for å få svar på.

CLG

Denne entusiasmen for resirkulering brøt stadig ut, men stort sett fant den aldri veien til folks hjerte eller hjerne. Den ble vangligvis begrenset til dekk eller flasker. Selv var han definitivt tilhenger av resirkulasjon. Tenk om folk visste at de selv var resirkulert? Ville det endre noe som helst?

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

Her er bøker jeg har planlagt å lese denne sommeren. Jeg åper jeg rekker alle, og det kan jo ende det blir noen endringer underveis :)

Flere lyst til å lese bøker.

• "Forrådt" av Jessica Shirvington
  • "Fortært" av Jessica Shirvington
  • "Forbudt" av Jessica Shirvington
  • "Ingen flere unnskyldninger!" av Wayne W. Dyer
  • "Forelsket i livet - reisebeskrivelse til en magisk virkelighet" av Gill Edwards
  • "Bevissthetsmedisin - en  radikal ny tilnærming til helse" av Gill Edwards
  • "Budskap - tegn, besøk og forvarsler fra dem som omkom 11. september 2001" av Bonnie McEneaney
  • "En vakker katastrofe" av Jamie McGuire
  • "Forhekset" av Jessica Shirvington