Sjakknovelle

og andre tekstar

av (forfatter) og Øystein Vidnes (oversetter).

Skald 2019 Innbundet

På 1920-talet var Zweig den mest omsette forfattaren i verda. Handlinga går ofte føre seg på reiser, på hotell, på skip, i tog, og forfattaren rører seg tilsynelatande uanstrengt rundt blant ulike personar, skjebnar og stader. Den mest kjende av dei skjønnlitterære tekstane hans er "Sjakknovelle", der han makta å kombinere forteljarevna si med den såre krigserfaringa. Denne la han siste hand på dagen før han tok livet sitt saman med kona, Lotte, i den vesle byen Petrópolis utanfor Rio i 1942.

Utvalet i denne samlinga består av Måneskinssmauet (1922), Brev frå ei ukjend kvinne (1922), Den usynlege samlinga (1927), Uventa innføring i eit handverk (1931) og Sjakknovelle (1942). Av desse har berre Sjakknovelle tidlegare kome ut på norsk.

Forlag Skald

Serie Skalds klassikarar

Språk Nynorsk

En meget velkommen utgivelse. Flere av disse novellene har jeg ikke lest før, da jeg verken leser tysk eller engelske utgivelser, utenom sakprosa. Og det er facinerende å lese denne, også fordi man følger Zweig's utvikling, som forfatter, da novellene er ordnet kronologisk.

Hans spede forfatter-barndom....ja, jeg mener ikke å kritisere, men hans noveller på denne tiden, har mer et preg av "ukeblad-føljetonger", hvilket de også var! Men det er samtidig en høy kvalitet over det hele. Men; det er "for uskyldig" og ung-pike-aktig.

Det er så klart at 1. verdenskrig endret Zweigs livsanskuelse. Hvilket det selvfølgelig gjorde for ethvert tenkende menneske.

Hans senere noveller er vesentlig mer givende enn hans tidligere.
Og Zweigs' språkbruk.....det er unikt, på samme måte som Knut Hamsun's språkbruk er unikt (dog jeg setter Hamsun høyere enn enhver annen, når det gjelder språkbruk).

Når Zweig skriver om lommetyven som han observerer i Paris, og velger å følge efter ham; da er det helt suggesterende, til og med for en leser som meg, som sjelden blir "involvert" i teksten på et spenningsplan, noe som forklarer hvorfor jeg synes "krimbøker" er meningsløst. Men måten Zweig dikter det hele til....forbløffende.

Håper det kommer flere nyoversatte Zweig-utgivelser i tiden som kommer.

Da gjenstår det bare at norske forlag får øynene opp for Joseph Roth også.

(obs: jeg liker ikke terningkast, og jeg er veldig konservativ og hard med terningkast; "4" er veldig sterkt i mine øyne, jeg sparer "5" og "6" til de aller mest sjelesettende begivenheter i litteratur-historien)

Eit lite, bleikt lyn gav signal, så dundra trommene laus, og dei krigerske vassmassane styrta ned for å pepre oss med våt maskingeværeld. Hardt såra gret vindaugsrutene under dei smellande treffa frå haglet, lokomotivet senka det grå røykseglet sitt mot bakken i kapitulasjon.

• "Tritonus - en skjærgårdsfortelling" av Kjell Westö
  • "Tre kvinner - noveller" av Robert Musil