Djevelgrepet

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Oktober 2023 Innbundet

"På hvilket tidspunkt sporer det av, alt sammen? Noen uker senere skal hun forsøke å kartlegge hendelsesforløpet, prøve å forstå i hvilket øyeblikk kompasset mister nordretningen."

En kvinne forlater hverdagen i Skandinavia og reiser til Firenze. I den italienske byen virker alt både fremmed og forlokkende: teglsteinstakene, kirketårnene, de elskende parene, mannen hun har møtt. Hun tenker at hun selv kommer fra en karrig trakt, at hun har mye å lære, og at han kan være den som tiner den bunnfrosne jorden i henne. Til gjengjeld har hun også noe å lære ham.

Dette er historien om de to, om deres kropp og sinn. Om hennes grep om ham, og hans stadig hardere grep om henne. Djevelgrepet.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023

Omtalt sted New Orleans Firenze

Dette var en snodig og litt smårar roman om vold i nære relasjoner og om kvinner som blir værende i et voldelig forhold. Men snodig og rar kan være bra det, for dette var en godt skrevet roman som får godt frem den usikkerheten og sjalusien den kvinnelige hovedkarakteren føler på og volden blir heldigvis ikke beskrevet i detaljer men leseren får likevel med seg at den er der.

Les gjerne hele omtalen min her.

Jeg må si jeg er veldig fasinert av bøkene til Linna Wolf. Bøkene har en mørk humor, de er absurde og har ofte veldig overraskende vendinger. Hun er god på å speile samtiden med en kritisk blikk og har et fantastisk språk. Karakterene hun skildrer er ofte selvutslettende og motsetter seg den enkle utvei i enhver situasjon(Kvinnens manglende evne til å ta ansvar, ta avgjørelser, forstå situasjonenes flertydighet, svekker sympatien for henne).

I denne boken flytter hovedkarakteren, en nordisk kvinne, til Firenze i Italia. Her blir hun sammen med en lite attraktiv mann, men hun liker alt ved han, "enda så stygg han er" som hun selv sier. Hun refererer også til han som «Den rene», men han er i utgangspunktet stygg og feit, ustelt og lite attraktiv.
Mannen gir henne kallenavnet Minnie fordi hun er så stille, og da må jo han få kallenavnet Mickey.
Hun gjør det til sin oppgave å gjøre Mickey til en attraktiv mann, men ettersom han blir mer attraktiv, får han også mer oppmerksomhet fra andre kvinner. Dette gjør at relasjonen deres utvikles i helt feil retning, og kun er styrt av vold, sjalusi og begjær.
Etter en stund innser Minnie at hun må komme seg ut av dette forholdet hvis hun vil overleve. Mickey er både psykisk og fysisk voldelig mot henne, og han er nå helt ute av kontroll.
Midt i romanen skjer det et skifte hvor den tar oss med fra Italia til USA og tilbake til Italia igjen, denne vendingen er så overraskende at man blir lamslått. Men mer enn dette kan jeg ikke røpe, men jeg garanterer at dere også vil bli sjokkert.

'På hvilket tidspunkt sporer det av, alt sammen? Noen uker senere skal hun forsøke å kartlegge hendelsesforløpet, prøve å forstå i hvilket øyeblikk kompasset mister nordretningen.'

Emner: Partnervold, parforhold

• "Hafni forteller - roman" av Helle Helle