Selvforsvar mot kreft

10 grep du selv kan ta

av (forfatter) og Geir Stian Ulstein (forfatter).

Spartacus 2019 Heftet

Sommeren 2016 sitter fastlegen Øyvind Torp på kontoret og ser på sitt eget MR-bilde. Ute på gangen venter nye pasienter, men han klarer ikke samle tankene. MR-bildet viser kreftsvulster. Med ett blir legen pasient. Overlevelsesinstinktet våkner: Finnes det noe han kan gjøre for å bedre sjansene sine når uflaksen først har rammet?
Etter operasjoner og undersøkelser, smerte og morfin våkner kroppen sakte til liv, og viljen til å kjempe tilbake vokser. I forskningen finner han en rekke små og store tiltak som hver for seg og til sammen kan ha effekt mot kreft, i tillegg til den medisinske behandlingen han mottar. Et år etter operasjonene står han på startstreken i Berlin maraton. Det er glede og lettelse i hvert steg.
I denne boka gir han praktiske tips og råd til deg som er kreftsyk eller ønsker å gjøre det du kan for å holde deg frisk.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Øyvind Torp

Hva gjør en lege som rammes av sykdom?

Medicus fixus Øyvind Torps 10 elementære krafttiltak
er summert i artikkel her.

"finner jeg studier som overbevisende peker på et tiltak,
forsøker jeg det dersom det ikke er skadelig eller dyrt."

mer her

• "Bliss - de nye antiinflammatoriske nøklene til et lengre og bedre liv" av Maria Borelius
  • "Den emosjonelle revolusjon" av Kathrine Aspaas
  • "Kraften i tomme tanker - kunsten å tenke ingenting" av Ingunn Kyrkjebø
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Generasjon prestasjon - hva er det som feiler oss?" av Ole Jacob Madsen
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Helserevolusjonen - veien til en antiinflammatorisk livsstil" av Maria Borelius
  • "Kunsten å dø - livet før og etter døden i et nytt lys" av Audun Myskja
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Pengesnakk - slik sparer du deg lykkelig" av Lise Vermelid Kristoffersen
  • "Norske ødegårder - historien om stedene vi forlot" av Øystein Morten
  • "Sunn tarm, klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din" av David Perlmutter