Selvforsvar mot kreft

10 grep du selv kan ta

av (forfatter) og Geir Stian Ulstein (forfatter).

Spartacus 2019 Heftet

Sommeren 2016 sitter fastlegen Øyvind Torp på kontoret og ser på sitt eget MR-bilde. Ute på gangen venter nye pasienter, men han klarer ikke samle tankene. MR-bildet viser kreftsvulster. Med ett blir legen pasient. Overlevelsesinstinktet våkner: Finnes det noe han kan gjøre for å bedre sjansene sine når uflaksen først har rammet?
Etter operasjoner og undersøkelser, smerte og morfin våkner kroppen sakte til liv, og viljen til å kjempe tilbake vokser. I forskningen finner han en rekke små og store tiltak som hver for seg og til sammen kan ha effekt mot kreft, i tillegg til den medisinske behandlingen han mottar. Et år etter operasjonene står han på startstreken i Berlin maraton. Det er glede og lettelse i hvert steg.
I denne boka gir han praktiske tips og råd til deg som er kreftsyk eller ønsker å gjøre det du kan for å holde deg frisk.

Forlag Spartacus

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Øyvind Torp

Hva gjør en lege som rammes av sykdom?

Medicus fixus Øyvind Torps 10 elementære krafttiltak
er summert i artikkel her.

"finner jeg studier som overbevisende peker på et tiltak,
forsøker jeg det dersom det ikke er skadelig eller dyrt."

mer her

• "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Generasjon prestasjon - hva er det som feiler oss?" av Ole Jacob Madsen
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Kunsten å dø - livet før og etter døden i et nytt lys" av Audun Myskja
  • "Helserevolusjonen - veien til en antiinflammatorisk livsstil" av Maria Borelius
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Angst - hva er du redd for? Hvorfor er angsten viktig? Hva kan du gjøre med den?" av Peder Kjøs
  • "Shoppingfri - et år med kjøpestopp" av Irina Lee
  • "Hvordan snakke om bøker du ikke har lest?" av Pierre Bayard
  • "Rus og Rolex - historien om en narkoman i hvit snipp" av Olaf Olsvik
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson