Generasjon prestasjon

hva er det som feiler oss?

Universitetsforl. 2018 Heftet

«Denne boka om de unges psyke bør - nei MÅ - du lese.»
Cathrine Krøger, «Dagbladet»

«Treffende og tankevekkende om samtiden.»
«Sykepleien»

«Professor Madsen spør hva som må gjøres for at ungdom skal få det litt bedre. Tja, kanskje et bidrag kunne vært å få denne boka på ungdomsskolepensum, professor?»
«Sykepleien»

Unge i dag føler at de tidlig må planlegge og disiplinere seg for framtiden, prestere optimalt på skolen, på treningssenteret og på sosiale medier som Snapchat, Instagram og Facebook.

For mange unge, spesielt jenter, resulterer dette i økte psykiske helseplager, stress og press.

Hva må gjøres? Til stadighet blir det gjentatt at vi må snakke mer om hvordan unge egentlig har det, og livsmestring er på full vei inn i skolen for å lære elever følelsenes ABC, men kanskje er tiden moden for også å spørre om de terapeutiske løsningene og det forskende blikket egentlig er så sunt. Vi ser ikke ut til å gjøre annet enn å snakke om det, uten at det ser ut til å dempe uroen verken hos de unge eller de voksne.

Boken er interessant for alle som er i kontakt med ungdom, og som samtidig ønsker å forstå tiden vi lever i, litt bedre.

Ole Jacob Madsen (f. 1978) er professor i kultur- og samfunnspsykologi ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Forlag Universitetsforl.

• "Bienes historie - roman" av Maja Lunde