Å løfte og bli løftet

ta vare på gnisten i deg selv og andre

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

Gyldendal 2020 Innbundet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788205529274

EAN 9788205529274

Har lest noen "kloke-bøker" , men denne er den klokeste. Med nydelige illustrasjoner.

Men én kilde til hjelp blir det skrevet lite om. Den kraft og støtte mennesker finner i kunsten. Poeten Kristin Straume sier det slik:

"Fyrst opna eg boka.
Så opna boka meg."

Nesten alle som jobber med mennesker, har i sin utdanning hørt disse ordnene av den danske filosofen og teologen Søren Kierkegaard: "At man, naar det i Sannhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der."

I veikryssene har vi mulighet til å justere kursen. Hvilke veier vi velger bestemmer ikke bare hvem vi blir, men også hvem andre ser oss som. Dette legger igjen føringer for nye valg, og slik kan veien som er god for akkurat deg bli vanskeligere å finne. Vi kan ikke alltid vite hvor vi skal. Men når du vet noe om hvem du er og hva som er viktig for deg, og har gode kompass når du velger – da vil valgene dine lettere lede til nye gode valg.

Kanskje tenker vi for lite på de små valgene til sammen blir store valg, at alle valgene til sammen er med på å gjøre oss til de menneskene vi er. At vi blir de valgene vi tar. Gode kompass kan hjelpe oss til å ta gode valg. Og de gode valgene kan hjelpe oss til å leve det livet vi innerst ønsker å leve. Til å bli det mennesket vi vil være.

Ta ikke opp noe før du har stilt deg selv disse tre spørsmålene: Betyr det mye for meg å ha en god relasjon til denne personen? Om svaret er ja, tenk deg om en ekstra gang før du tar opp saken. [...] Det andre spørsmålet blir derfor: Er det virkelig nødvendig å ta opp dette? Er svaret nei, er saken grei. Er svaret ja, blir det tredje spørsmålet: Hva vil jeg oppnå med å ta opp dette og hvorfor vil jeg si det? [...] Hva du ønsker å oppnå, bør også få betydning for hvordan du legger frem saken din.

• "Kroppen holder regnskap - hjerne, kropp og sinn i behandlingen av traumer" av Bessel A. Van der Kolk
  • "Du kan få det bedre - forstå mer av deg selv og relasjonene dine" av Peder Kjøs
  • "Selvkritisk - et møte med din indre kritiker" av Aksel Inge Sinding
  • "De seks store følelsene - hvordan emosjonene styrer deg mer enn du aner" av Anne Hilde Vassbø Hagen
  • "Lykke - lyden av applaus med vintervotter og tusen andre ting å bli glad av" av Marthe Landsem
  • "Høy på deg sjæl - endorfin som medisin" av Aili Hannisdal
  • "Nytt blikk på autoimmun sykdom" av Sofie Hexeberg
  • "Usynlige traumer - fanget av følelser" av Hilde Eeg Foss
  • "Betongrose" av Angie Thomas
  • "Uelskbar - om psykopater, narsissister og andre relasjonstyranner" av Harald Vestgöte Kirsebom
  • "Hei, skam - en bok om følelsen skam, hvorfor den oppstår og hva den gjør med oss" av Helene Flood Aakvaag
  • "Født sensitiv - våre historier" av Märtha Louise