Selma & Louise

Mangschou 2014 Innbundet

To tenåringsjenter - en stjålet bil - en roadtrip de sent vil glemme.

Hildegard er femten år, venneløs og med et eneste håp om vanlig tenåringsliv: kusinens årlige feriebesøk. Den smellvakre, grenseløse Selma har nettopp begynt å prøvekjøre - når hun kommer, kan alt skje. Selma & Louise er en norsk roadtrip med masse humor og ville øyeblikk.

Forlag Mangschou

Utgivelsesår 2014

Camilla Otterlei (1980) er forfatter og frilansjournalist. Hun debuterte i 2009 med barneboka Klara og verdens fineste Pekal, som ble etterfulgt av Klara og gangsterklubben. Selma & Louise er hennes første ungdomsbok.

Hovedpersonen i Selma & Louise er Hildegard, eller Hilde som hun helst kaller seg. Hilde er 15 år, går på ungdomsskolen og er ikke spesielt lykkelig i livet sitt. Bestevenninna har sviktet henne, hun er frosset ut av fellesskapet, har ingen venner og er i tillegg belemret med ei kontrollerende mor og en tøffel av en far. Hun overlever på ren vilje og gleder seg febrilsk til sommerferien når kusina i Bergen, Selma, skal komme på besøk.

Sommerferien starter, Selma kommer, men det viser seg snart at hun har forandret seg. Selma er i opprør, har en kjæreste på 29 og bryter alle reglene som kan brytes. Så egentlig er det nok action allerede før Selma finner ut at hun og Hilde skal tjuvlåne bilen til tanta og kjøre til Voss…

Tittelen Selma & Louise er ei henvisning til filmklassikeren Thelma & Louise fra 1991, og som filmen er boka ei reiseskildring. Du trenger imidlertid ikke se filmen før du leser boka. Boka står helt fint på egne bein. Selma & Louise er skrevet i førsteperson og det er Hilde som fungerer som forteller. Språket i boka er muntlig, med en god del slang, og passer godt til settinga. Person- og miljøskildringene er gode, og selv om historien kanskje mangler litt dybde, tar boka opp et viktig tema – mobbing. Kort sagt er Selma & Louise ei litt røff ungdomsbok med et veldig godt driv, den er også ei flott reiseskildring med personer som modnes underveis. Jeg likte boka veldig godt, leste den ut i et jafs og jeg anbefaler den med glede videre. Selma & Louise passer godt både for ungdom og for voksne, og siden boka er lettlest, kan den godt anbefales for de som bare trenger litt å lese.

Denne anmeldelsen har stått på: http://bibliotekbloggen.wordpress.com/2014/09/03/camilla-otterlei-selma-louise/

som Thelma og Louise. Lettlest.

Det er skikkelig trist med den ensomheten man ikke kan velge vekk.

Jeg var bare pent nødt til å innse at Mia, mi vekkerklokke og beste venninne (etter Selma), hadde slått opp med meg og gått over til de kule. De som pudrer seg orange, kler seg som luddere og ikke snakker om annet enn gutter og klining og neste fest. Jeg snakker fienden.

• "Playback - fortellinger" av Liv Eirill Evensen
  • "En deltidsindianers fullstendig sannferdige dagbok" av Sherman Alexie