En deltidsindianers fullstendig sannferdige dagbok

av (forfatter), Ellen Fourney (illustratør) og Lisa Vesterås (oversetter).

Orkana 2014 Innbundet

Junior, 14 år og talentfull tegneserieskaper, vokser opp på Spokane indianerreservat. Han har en rekke helsemessige utfordringer og blir mobbet og plaget av alle, unntatt bestevennen Rowdy. Junior vil ikke godta de lave forventningene alle har til framtiden hans og begynner på den rike middelklasse-skolen i nabobyen. Skolen har bare hvite elever - med unntak av skolens maskot. Junior blir sett på som en forræder av alle på reservatet, men han går likevel løs på livet med et imponerende pågangsmot og en slagferdig humor. En deltidsindianers fullstendig sannferdige dagbok er en morsom, hjerteskjærende og usentimental historie basert på forfatterens egne opplevelser.

Sherman Alexie vant bl.a. prisen National Book Award for Young People's Literature for En deltidsindianers fullstendig sannferdige dagbok.

Bla i boken her http://issuu.com/orkana/docs/en_deltidsindianer

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788281042087

EAN 9788281042087

Genre Humor

Omtalt sted USA

Har du noen gang lurt på hvordan det er å vokse opp på et indianerreservat? Det får du svar på i denne boka. Junior vokser opp på reservatet i Spokane, på vestkysten av USA. Han er intelligent, misfornøyd med reservatskolen og søker derfor overflytting til skolen nabobyen. Dermed faller han mellom to stoler: Ikke bare er han den eneste indianeren på den nye skolen, han er også som forræder å regne på reservatet. En humoristisk, men brutal fortelling om å følge sine drømmer.

I gamle dager var indianerne veldig åpne for alt som var eksentrisk. Faktisk så var særinger veldig populære.
Mange av sjamanene var epileptikere, for folk trodde at gudene bare ga epilepsianfall til noen få heldige.
Også homofile ble sett på som magiske.
Altså, som i mange andre kulturer ble menn oppfatta som krigere og kvinner som omsorgspersoner. Men homofile, som var både mannlige og kvinnelige, ble ansett som både krigere og omsorgspersoner.
Homofile kunne gjøre alt. De var som sveitsiske lommekniver!

Når noen mister moren sin, uansett hvor gamle de er, så gjør det nok like vondt som det ville ha gjort hvis man var fem år gammel. Jeg tror alle er fem år gamle i nærværet - eller fraværet - av foreldrene sine.

• "Det runde problemet" av Vegard Markhus
  • "Hjertet mitt hopper og ler" av Rose Lagercrantz
  • "Slottet" av Agnar Lirhus
  • "10 blinddates" av Ashley Elston
  • "Vi er løver!" av Jens Mattsson
  • "Hun & han" av Katarina von Bredow
  • "Bursdag" av Meredith Russo