Mitt lykkelige liv

av (forfatter), Eva Eriksson (illustratør) og Anne Horn (oversetter).

Omnipax 2014 Innbundet

Danni skal begynne på skolen og gleder seg veldig. Samtidig tenker hun på om hun kommer til å få nye venner siden hun ikke kjenner noen. Men etter noen dager finner hun og Ella Frida hverandre. De blir bestevenninner og Danni er verdens lykkeligste! Men etter jul får hun vite at bestevenninnen skal flytte! Langt bort! Dannis verden faller i grus. Men sakte fatter hun mot, og snart skal hun få besøke Ella Frida...

«Årets beste barnebok» mente en av anmelderene om denne høytlesingsperlen. Samspillet mellom Rose Lagercrantz enkle, varme tekst og Eva Erikssons uimotståelige illustrasjoner gjør «Mitt lykkelige liv» til en perfekt høytlesingsbok.

Nominert til Deutscher Jugendliteraturpreis 2012 og står på The New York Times liste over Notable Children's Books of 2013. «Mitt lykkelige liv» er med på Guri Fjeldbergs liste over de 101 beste barnebøkene utgitt på norsk de siste ti årene. Boka ble ble nummer tre i kåringa av Årets bok 2014 (1.-3. klasse) som arrangeres av biblioteket i Stavanger.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2014

Serie Danni (1)

Skikkelig søt liten sak om Danni, som skal begynne i første klasse. Det store spørsmålet er - vil hun få nye venner? Hun blir så lykkelig, så lykkelig når hun møter Ella, men hvordan går det når bestevenninnen må flytte?

Boka er liten og tynn, men historien er er stor om lykke hos barn. Jeg elsker illustrasjonene, og så likte jeg den lille tvisten om at familien til Danni er henne selv, pappaen og katten.
Anbefales, både til formidling, høytlesning og selvlesing!

Fin serie om vennskap mellom barn som har flyttet unna hverandre. Slo godt an her i huset.

Noen teller sauer for å få sove, men det gjør ikke hun!
Danni teller alle de gangene hun har vært lykkelig.

Bøker jeg kan snakke om når jeg har klassebesøk for 2.klasse

Bøker om å starte på skulen

• "Livet ifølge Danni" av Rose Lagercrantz
  • "Vi ses når vi ses" av Rose Lagercrantz