Samtalens tynne tråd

skriveerfaringer

Spartacus 2003 Innbundet

Denne boken tar for seg de viktigste aspektene ved et engasjert intellektuelt liv, fra å skrive, tenke, lese, lete, til å orientere seg, forplikte seg, kanskje til og med risikere noe. Å ta stilling til sin tid krever omsorg for uttrykket: Stilen er et tankeredskap, og stilen er en etikk. Men det krever også at en vet hvor ordene kommer fra og hvor de skal hen: De mange forskjellige samtaler som det virkelige livet består av. Med forfatterens egne erfaringer, blir skibentens virke behandlet fra en praktisk synsvinkel. Men tvers gjennom denne boken går det en langsom oppdagelse av de andres medvirkning, og av skrivearbeidet som en sosial og politisk situasjon.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2003

... er det klart at ethvert forsøk på å definere dannelsen ved et bestemt innhold, også medfører en drastisk begrensning. Uansett hvilke verker, genre og medier vi bestemmer oss for å inkludere, vil den slags begrensning virke innskrenkende. En tvers igjennom dannet person er en som har diskvalifisert seg som samfunnsborger: Han er ute av takt med det som skjer rundt ham på alle kanter.

Vi trenger ikke enighet om hva man bør ha lest: Vi trenger leseferdighet, og rikholdige biblioteker. Vi trenger ikke definere et felles minimum av kunnskap og verdier. Hva vi trenger er mediesammenhenger der det ennå kan sirkulere kunnskap og seriøse ytringer for verdistandpunkter.

• "Kunstverkets opprinnelse" av Martin Heidegger
  • "Nazisten og frisøren" av Edgar Hilsenrath
  • "Det mørke nettet - om høyreekstremisme, kontrajihadisme og terror i Europa" av Øyvind Strømmen
  • "Morderen i meg" av Jim Thompson
  • "Hybrideleg sjølvgransking - essay" av Olaug Nilssen