Ondskapens filosofi

Universitetsforlaget 2013 Heftet

Boka er en filosofisk undersøkelse av fenomenet ondskap der Svendsen benytter seg av tekster fra en rekke fag i tillegg til skjønnlitteratur, billedkunst, film og musikk. Boka tar for seg ondskapens filosofihistorie og ser på hva som er ondskapens vesen, hva filosofer har tenkt om ondskap fra antikken og fram til idag. Den tar også for seg ondskapens fenomenologi, og forfatteren forsøker bl.a. å avdekke en rekke myter om ondskap, for eksempel den at det er sammenheng mellom lav selvfølelse og onde handlinger. Han ser også på hva som kjennetegner ondskapen i det moderne og postmoderne samfunn. Har litteraturliste og navneregister.

"Ondskapens filosofi" er en filosofisk undersøkelse av fenomenet ondskap. Lars Fr. H. Svendsen benytter seg av tekster fra en rekke fag i tillegg til skjønnlitteratur, billedkunst, film og musikk i sin undersøkelse.
Boken er delt i tre. Første del handler om ondskapens teologi/filosofi: Hva er ondskapens vesen? Hva har filosofer og teologer tenkt om ondskap fra antikken og fram til i dag? Den andre delen tar for seg ondskapens antropologi. Her forsøker Svendsen bl.a. å avdekke en rekke myter om ondskap, for eksempel den at det er sammenheng mellom lav selvfølelse og onde handlinger. Hva kjennetegner ondskapen i det moderne og postmoderne samfunn? Den tredje delen, kalt "ondskapens problem" handler om de mer praktiske sidene ved problemet ondskap, og herunder etikk. Hvilke utfordringer gir ondskapen oss som handlende mennesker?

I denne reviderte andreutgaven har forfatteren nyskrevet noen deler og oppdatert med aktuelle eksempler, bl.a. blir hendelsene i Regjeringskvartalet og på Utøya den 22. juli 2011 behandlet.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2013

Den lærdommen man kan trekke av store lidelser, er ofte ikke annet enn at livet kan være et helvete, og det er en lærdom man kan klare seg uten.

• "Arbeidets filosofi" av Lars Fr. H. Svendsen
  • "Kjedsomhetens filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Marcel Proust" av Henrik H. Langeland
  • "Kjærstads matrise - samlede essays" av Jan Kjærstad
  • "Den ukjente dagboken - Cambridge 1930-32 og Skjolden 1936-37" av Ludwig Wittgenstein
  • "Hinduismen" av Knut A. Jacobsen
  • "Jean-Paul Sartre - filosofi, kunst, politikk, privatliv" av Dag Østerberg
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Typisk norsk - essays om kulturen i Norge" av Thomas Hylland Eriksen
  • "SAK - Søren Aabye Kierkegaard" av Joakim Garff
  • "Sex, løgn og videofilm - et usladdet oppgjør med mytene om porno" av Kjetil Rolness
  • "Fjodor M. Dostojevskij" av Peter Normann Waage