Frykt

Universitetsforlaget 2007 Heftet

Forfatteren mener vi lever i en fryktkultur, frykten har blitt altomfattende. Frykten styrer både privatlivene våre og offentligheten. Forfatteren forklarer hva fenomenet frykt er og diskuterer hvorfor frykt virker både frastøtende og tiltrekkende på oss. Han viser hvordan den utnyttes politisk, økonomisk og estetisk og oppfordrer til humanistisk optimisme. Med litteraturliste og navneregister.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2007

Nokre svært gode enkeltkapittel her, særleg siste halvdel av boka er innsiktsfull.

Forsøk på holde oversikt over leseåret 2011

Fortsettelse lese bøker

• "De tusen stiers land" av Peter Handke
  • "Lingo - en språkreise gjennom Europa" av Gaston Dorren
  • "Det sanne, det gode, det skjønne - en innføring i filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Hva er filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Ondskapens filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Om det tragiske" av Peter Wessel Zapffe
  • "Kjedsomhetens filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Ikke noe av dette handler om meg - selvbiografiske notater" av Stig Sæterbakken
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Atlas over fjerne øyer - femogfemti øyer jeg aldri har vært på og aldri kommer til" av Judith Schalansky
  • "Samlade dikter" av Edith Södergran
  • "Storeulvsyndromet - jakten på lykken i overflodssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen