Jean-Paul Sartre

filosofi, kunst, politikk, privatliv

Gyldendal 2005 Heftet

Dag Østerberg leverer her en tolkning av hele Sartres virksomhet; hans filosofi, hans skjønnlitterære forfatterskap, hans politiske virksomhet og hans private liv.

I denne boken gir Dag Østerberg et helhetsbilde av den innflytelsesrike franske filosofen og forfatteren Jean-Paul Sartre. Østerberg legger hovedvekt på filosofien. Og han viser at situasjonen er nøkkelbegrepet i Sartres tenkning. Men Østerberg gjennomgår også på en instruktiv måte det skjønnlitterære forfatterskapet, skuespillene, Flaubert-biografien, den politiske virksomheten. Østerberg stiller en rekke spørsmål: Hvor godt henger Sartres praksis på de ulike områdene sammen? Hvorfor var han så allsidig? Hvorfor fikk Sartre sitt særskilte image? Hvorfor tilstrebet han styrke, og hva ble denne styrkens svake sider?Jean-Paul Sartre er en fengslende bok om et fascinerende menneske og hans tenkning. «Boka om Jean-Paul Sartre (1905.80) er blant det ypperste som er utgitt i Norge dette året. Den er blant de intellektuelt mest generøse og språklig fintfølende bøker vi får.»Finn Skårderud, Dagbladet«Østerberg har skrevet en imponerende bok .»Reidar Due, Morgenbladet«Østerbergs Sartre-bok er usedvanlig velskrevet og istrødd et vell av illustrerende fyndord .»Espen Schaanning, Klassekampen«Østerberg har skrevet en interessant og imponerende bok, der leseren blir revet med fordi forfatterens beundring skinner gjennom.»Ingrid Brekke, Universitas

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205348981

EAN 9788205348981

Serie Gyldendal pocket

Omtalt person Jean-Paul Sartre

Hvis du er ensom når du er alene, er du i dårlig selskap

• "Bokhistorie" av Tore Rem
  • "Nytten og gleden - fransk litteratur gjennom tusen år" av Kjerstin Aukrust