Bokhistorie

av (redaktør).

Gyldendal 2003 Heftet

Boka inneholder et utvalg av artikler som fra ulike innfallsvinkler setter bokas historie under lupen. Kjente forfatterskap som Camilla Collett, Amalie Skram, Arne Garborg og Alexander Kielland plasseres inn i ei bokhistorisk ramme. Blant bidragsyterne er Robert Darnton, Lis Byberg, Idar Stegane og Peter D. McDonald. Bokas målsetting er å vise studenter og forskere noen av mulighetene som ligger i et bokhistorisk perspektiv, og den er tenkt som lærebok ved universiteter og høgskoler. Har litteraturliste og person- og verksregister.

Helt siden Johann Gutenberg oppfant trykkekunsten og bøker ble allment tilgjengelige, er boka som medium blitt tatt for gitt. Bokhistorie følger bokas gang fra forfatter . via forlag, trykkeri og distribusjon . til leser. Bokhistorie er ei bok som for første gang tar for seg boka og forleggeriets utvikling opp gjennom historien. Det er en samling artikler som fra ulike synsvinkler setter bokas historie under lupen. Kjente forfatterskap som Camilla Collett, Amalie Skram, Arne Garborg, Alexander Kielland, August Strindberg og Sigbjørn Obstfelder plasseres inn i en bokhistorisk ramme. Bokhistore er rett og slett en nøkkel til bøkenes fascinerende verden.

Utgivelsesår 2003

• "Om Proust" av Samuel Beckett
  • "Selvskrevet - om selvfremstilling i litteraturen" av Arne Melberg
  • "Jean-Paul Sartre - filosofi, kunst, politikk, privatliv" av Dag Østerberg
  • "Amatøralbum - lyrisk landskapsroman med figurar" av Einar Økland
  • "Loven vest for Pecos - og andre essays om populærkunst og kulturindustri" av Kjartan Fløgstad
  • "Sitater fra femti års muntlig praksis" av Georg Johannesen
  • "De nasjonale strateger" av Rune Slagstad
  • "Om den norske skrivemåten - eksempler og moteksempler til belysning av nyere norsk retorikk 1975-1980" av Georg Johannesen