Nytten og gleden

fransk litteratur gjennom tusen år

av (forfatter), Trude Kolderup (forfatter) og Geir Uvsløkk (forfatter).

Universitetsforlaget 2019 Heftet

«Klar for å bli klok på fransk litteratur? Les denne!»
Erlend Loe, Aftenposten

« ... levande og engasjert.»
Eivind Myklebust, Klassekampen

«Å skrive tusen års fransk litteraturhistorie på norsk er dristig. Men resultatet er bra, iblant glimrende.»
Karin Gundersen, Morgenbladet

« ... særdeles inspirerende og imponerende.»
Ragnhild Fjellro, Forskerforum
Franske forfattere har hatt en dominerende stilling i europeisk litteratur helt siden middelalderen. Den franske romanen har et kvalitetsstempel i vår kollektive bevissthet, i likhet med fransk mat, vin, mote og film.

Denne boken er skrevet for deg som ønsker mer kunnskap om fransk litteraturhistorie, enten du er student, lærer, journalist, jobber i kulturlivet, eller bare er nysgjerrig på hva som har gjort fransk litteratur til en så innflytelsesrik del av vår kultur. Forfatterne guider deg gjennom litterære salonger, klassiske fortellinger og avantgardistiske litterære eksperimenter. Du får ikke bare et levende forhold til Frankrikes litteraturhistorie, men også en solid oversikt over sentrale tendenser i vår tids franske litteratur.
Her blir du kjent med forfattere som Montaigne, Pascal, Molière, Racine, Madame de La Fayette, Voltaire, Hugo, Sand, Balzac, Baudelaire, Flaubert, Proust, Camus, Duras, Sarraute, Despentes, Modiano, Houellebecq - og mange flere.

Forlag Universitetsforlaget

Omtalt sted Frankrike

(Gustav) Flaubert kunne arbeide i timevis med én enkel setning, og han brukte nesten fem år på å skrive sitt mest kjente verk, romanen Madame Bovary. Under skriveprosessen gikk han ofte rundt i arbeidsværelset sitt i familiegodset i Croisset (Normandie) og brølte setningene han nettopp hadde skrevet, for å sjekke om de hadde den rytmen og musikaliteten han søkte. Dette kalte han brøletesten (l'épreuve du gueuloir).

• "Nynorsk litteraturhistorie" av Jan Inge Sørbø
  • "Dostojevskijs verdensanskuelse" av Nikolaj Aleksandrovitsj Berdjajev