Dostojevskijs verdensanskuelse

av (forfatter) og Torgeir Bøhler (oversetter).

Solum 2014 Innbundet

Dostojevskij fremstår her ikke bare som en stor romanforfatter, men også som en betydelig filosof og antropolog, en religiøs og politisk tenker. Med stadige tilbakevendinger- til "
"kjellermennesket"
" - her beskrevet som et nødvendig stadium på frihetens vei, en vei som ikke går utenom lidelsen - tar Berdjajev særlig for seg romanskikkelsene i de store romanene til Dostojevskij og gjennom deres møter med livets avgjørende spørsmål avtegner det seg et helhetlig bilde av dikterens verdensanskuelse og frihetsfilosofi.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2014

Omtalt person Fjodor Dostojevskij

Etter å lest denne boken, må jeg lese alle andre bøker av Dostojevskijs på nytt.

Enhver ekte kunst er symbolsk, den er en bro mellom to verdener, den betegner en dypere virkelighet, som også er den egentlige virkeligheten. Denne egentlige virkeligheten kan gis kunstneriske uttrykk kun i form av symboler, den kan ikke gis en umiddelbar, reell form i kunsten. Kunsten gjenspeiler aldri den empiriske virkeligheten, den trenger alltid inn i en annen verden, mens denne andre verden er tilgjengelig for kunsten bare i form av en symbolsk fremstilling. Hele Dostojevskijs kunst handler om den dypeste åndelige virkeligheten, den metafysiske virkeligheten; den er slett ikke opptatt av å beskrive hverdagslivet empirisk.

De splittelser i menneskeånden som egentlig utgjør den dypereliggende tematikken i Dostojevskijs romaner, kan ikke tolkes med utgangspunkt i realismen.

• "Boken - en hyllest" av Burkhard Spinnen
  • "Dostojevskij" av Sigurd Fasting