Romanene om Olive Kitteridge

Olive Kitteridge og Olive, igjen

av (forfatter) og Hilde Rød-Larsen (oversetter).

Press 2023 Heftet

Inneholder romanene Olive Kitteridge og Olive, igjen.

Olive Kitteridge er en av de høyest elskede amerikanske romanene fra de siste tiårene, romanen vant Pulitzer-prisen og HBOs filmatisering ble en internasjonal suksess. Tv-serien kan likevel vanskelig måle seg mot Strouts fenomen av en roman: De tretten sammenflettede fortellingene med Olive Kitteridge som fellesnevner gir oss et skarpt og svimlende bilde av småbylivet i Crosby - og et av de sterkeste kvinneportrettene i den amerikanske litteraturen.

I Olive, igjen er hun blitt pensjonist og enke, hun må finne ut av kjærligheten på ny, forsone seg med kroppens forfall og hjemmehjelperen som dytter på putene hennes. Men fortsatt får vi gjennom Olive se menneskene rundt henne i småbyen: deres tausheter og tilkortkommenhet, deres kjærlighet og forvirring, deres øyeblikk av innsikt eller nåde. Hvorfor er det så vanskelig å elske? Hvorfor klarer vi ikke å ta vare på sannheten når vi møter den? Hvordan lever man et ærlig liv?

Forlag Press

• "Stakkar - roman" av Matias Faldbakken
  • "Årene" av Annie Ernaux
  • "Dei vaksnes løgnaktige liv - roman" av Elena Ferrante
  • "Vi er ikke her for å ha det morsomt" av Nina Lykke
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Aldri, aldri, aldri" av Linn Strømsborg
  • "Løpe ulv" av Kerstin Ekman