Rød sand

av (forfatter) og Eve-Marie Lund (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

Sekstenåringen Nouf forsvinner i ørkenen, og blir funnet drept ti dager senere. Familien hennes virker mistenkelig uinteressert i å finne ut hva som har skjedd med henne, så ørkenføreren Nayir, som fant henne, bestemmer seg for å etterforske saken. Han allierer seg med den frigjorte Katya, et samarbeid som utfordrer den tradisjonelle Nayir som ikke er vant med å omgås kvinner uten slør. Dette er den første romanen med Katya og Nayir.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788204132123

EAN 9788204132123

Serie Katya og Nayir (1)

Genre Spenning

Omtalt sted Saudi-Arabia

Spennende, annerledes og underholdende. God driv i fortellingen.

Likte denne boka godt, fra en verden og kultur så fjern fra vår egen. Sympatisk hovedperson.

Det var stort behov for importert arbeidskraft. Svært mange saudiere var rike nok til ikke å jobbe, og, tenkte Nayir, de mente at arbeid var under deres verdighet.

Ikke engang ektepar gikk ved siden av hverandre; kvinnen gikk bak som et tegn på respekt.

Den beste kvinnen, sa Profeten, er hun som er behagelig å se på, og som utfører alle dine ordre når du ber om det.

En hustru hadde tatt livet av mannen ved å sette fyr på sengen hans. Katya visste lite om hustruen, men hun ante at dette var som de fleste tilfellene av drap på ektemenn: Kvinnen hadde fryktet for sitt liv.

Han snuste på dressen. Den luktet muggent, uten spor av den røkelsen hun av og til hadde brent i stuen. Da han lette gjennom lommene fant han en miswak, en ekstranøkkel til båten og sin gamle misyar. Det var en falsk ekteskapslisens, signert av en sjeik, med åpne felter for en tilfeldig brud og brudgom. Den skulle beskytte et elskovssykt par i tilfelle de ble tatt i å ha sex utenfor ekteskap. De kunne da gi den til politiet som bevis på at de var gift. Loven var ikke overbærende mot ugifte elskere. Straffen for å ha sex utenfor ekteskap – selv for å bli knepet med en enslig kvinne – var arrest, anklager om prostitusjon og offentlig uanstendighet, en rettssak uten advokat, og, hvis partene ble funnet skyldige, offentlig halshugging. Sjansene for å bli funnet sammen med Fatimah i hennes leilighet var praktisk talt lik null, men han hadde alltid drømt om å ta henne med til et sted, ut i ørkenen kanskje, eller til en stille strand. Det var for en slik utflukt han hadde kjøpt misyaren.

Nå så den fillete ut, krøllete av svette og slitt av å være brettet og stukket unna. I feltet for “brudgom” hadde han for lenge siden skrevet “Nayir ibn Suleiman ash-Sharqi” med sin peneste håndskrift, men feltet for “brud” hadde vært tomt siden han kjøpte lisensen av en egyptisk sjeik som hadde bijobb som slakter i gamlebyen.

• "En verden av fremmede" av Zoë Ferraris
  • "Bak sløret" av Zoë Ferraris
  • "Konteiner" av A. M. Ollikainen
  • "En grav i Gaza" av Matt Rees
  • "Et helt menneske i en halv kropp - en historie om mestring" av Anne Grethe Solberg
  • "Arven" av Sahar Khalifeh
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers