Hinsides svart

av (forfatter) og Inger Gjelsvik (oversetter).

Pax 2007 Innbundet

Alison Hart er ei synsk kvinne som jobber som omreisende medium. Da Alison møter den nyskilte Colette, ser hun at hun trenger forandring i livet sitt og ansetter henne som assistenten sin. Colette setter i gang med å organisere Alisons markedsføring, nettsted og bokplaner, og etter hvert viskes grensene mellom det profesjonelle og det personlige forholdet ut. Alison prøver å formidle kun de hyggelige meldingene fra åndeverdenen til publikumet sitt, men selv plages hun av ånder fra barndommen sin. Disse ledes av den ufyselige Morris, og sammen med åndene til de samme mennene som gjorde barndommen hennes til et mareritt, lar han henne ikke være i fred.

Alison Hart er synsk, og jobber som omreisende medium i sovebyene rundt London. Med seg på veien har hun den flintharde "manageren" Colette. Alison prøver å skjerme publikummet sitt fra åndeverdenens brutale sider, og byr dem stort sett på de hyggelige, trivielle meldingene de ønsker seg fra det hinsidige. Men seg selv kan Alison ikke skjerme. Hun hjemsøkes av spøkelser og ånder fra sin egen fortid. Verst av dem alle er Morris, som har samlet en gjeng med avdøde kjeltringer rundt seg - de samme mennene som gjorde barndommen til et mareritt for henne. Og jo mer Alison prøver å bli kvitt dem, jo verre blir de å ha med å gjøre. "Hinsides svart" er en stor, dyp og mangfoldig roman, suverent velskrevet og fryktinngytende morsom. Den ble innstilt til alle sentrale litterære priser i England.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Storbritannia

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En fasinerende bok om åndeverdenen. Alison hadde en vanskelig oppvekst, da var det godt å drømme seg bort. Som voksen gjorde hun nettopp det. Hun er synsk og får kontakt med de døde.

En eller annen gang underveis blir du nødt til å snu og begynne å gå tilbake mot deg selv. Ellers vil fortiden forfølge deg og bite deg i nakken og etterlate deg blødende i grøftekanten. Da er det bedre å snu og møte den med de våpnene du har.

Ja, og du skjønner, det var fordi de hadde plaget meg. Jeg brydde meg ikke om jeg ble utestengt, det var egentlig en lettelse, de sa de hadde ringt mora mi, men det visste jeg de ikke hadde, for overlæreren var alt for redd henne.

Als mor glemte å sende henne på skolen. I alle dager, sa hun da mannen kom for å anmelde henne, er'a virkelig blitt så stor allerede?

Skulle hun fortelle det når hun hørte en kvinne gråte i veggen? Når skulle en skrike opp og når skulle en tie stille? Var hun dum, eller var det de andre? Og hva skulle hun gjøre når hun var ferdig med skolen?

Han har fått knea snudd også, sånn at han går bakover når han går forover. Du trur det ikke før du får se det, men det ser jævla komisk ut.

• "Kjempens hus - en romanse" av Elizabeth McCracken
  • "Kileskrift - kriminalroman" av Christen Krogh