Bak sløret

av (forfatter) og Eve-Marie Lund (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Et mishandlet kvinnelik blir funnet på stranden i Jeddah i Saudi-Arabia. Etterforskeren Osama Ibrahim frykter at han står overfor ei vanskelig sak, men den kvinnelige kriminalteknikeren Katya bestemmer seg for å finne identiteten til både kvinna og morderen. Dette er den andre romanen med Katya og Nayir.

ISBN13 9788202329747

EAN 9788202329747

Serie Katya og Nayir (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Saudi-Arabia

Spennende og reflektert fra en fremmed verden.

Saudi-Arabia var romantisk, hvis man var mann.

Mellom henne og de hvite tollbodene var det bare én skikkelse – en uniformert vakt som kom raskt mot henne. Han hadde et halvautomatisk gevær på skulderen, og selv om han så vekk, indikerte retningen at han tok sikte på henne. Hun stivnet til. Folk stirret fra den andre siden av sperringen. Det virket nesten som om vakten ville gå forbi, så fort marsjerte han, men i stedet grep han henne i armen og rev henne med seg på veien, som om hun skulle være en rockering. Hun gjorde ikke motstand, men grep tak i kofferten og småløp ved siden av ham, forbløffet over kraften i armgrepet.

“Hvor fører De meg hen?” stammet hun, og fikk øyeblikkelig et ikke-verbalt svar da han rev opp en dør like ved passkøene. Hun så et mørkt, deprimerende rom. Tre kvinner satt på metallstoler og så ut som om de visnet i heten. Vakten dyttet henne inn i rommet, hun snublet og mistet taket i kofferten. Den dumpet ned på steingulvet sekundet før døren slo igjen bak henne.

Litt av hvert, leser det meste.

• "En verden av fremmede" av Zoë Ferraris
  • "Den gode datter" av Steffen Jacobsen
  • "Før monsunen" av Threes Anna
  • "Solguden - thriller" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Orkansesongen og stillheten - roman" av Anne-Cathrine Riebnitzsky
  • "De hemmelige holocaust-dagbøkene - Nonna Bannisters ukjente historie" av Nonna Bannister