En grav i Gaza

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Press 2009 Innbundet

Omar befinner seg i Gaza på inspeksjon på FN-skolen i flyktningleiren. Når en av lærerne på skolen blir arrestert av den mektige og farlige oberst al-Fara bestemmer han seg for å finne ut av hva som har skjedd. Denne avgjørelsen blir skjebnesvanger. Snart har han både politi, militære og Gazas mektigste gjenger etter seg. Dette er den andre boka om læreren og detektiven Omar Yussef.

Da Omar Yuessef ble sendt av gårde til Gaza, trodde han først det dreide seg om en helt vanlig skoleinspeksjon. Men så blir én av lærerne der arrestert. Mannen bak arrestasjon er oberst al-Fara, den mektigste - og farligste - mannen på hele Gaza-stripen. Da Omar bestemmer seg for å konfrontere obersten, oppdager han raskt at den gamle sannheten fortsatt gjelder: På Gaza henger alle forbrytelser sammen. Matt Rees' krimserie fra Palestina om læreren og detektiven Omar Yussef har vakt stor internasjonal oppmerksomhet; hovedpersonen har blitt kalt "en krysning av Miss Marple og Yassir Arafat", eller "Philip Marlow på hummus". Rees var hovedkorrespondent for Time Magazine i Betlehem fra 2000-06, og har skrevet en rekke prisbelønnede artikler. Den første boken i Omar-serien, Mordene i Betlehem, kom på norsk i 2007, og ble møtt med begeistrede anmeldelser.

Forlag Press

Utgivelsesår 2009

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Gaza

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

• "Samaritanens hemmelighet" av Matt Rees
  • "Arven" av Sahar Khalifeh