Putins troll

Russlands informasjonskrig mot den demokratiske verden

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Mangschou 2022 Innbundet

"Tusen takk for din svært viktige bok." Sveriges forsvarsminister, Peter Hultqvist

Putins propagandamaskineri har vært i full aktivitet siden Russland angrep Ukraina i februar 2022 og i lang tid før det. Regimet fører en informasjonskrig mot uønskede sivile, politikere og institusjoner verden over. I denne boken avslører den prisbelønte og undersøkende journalisten Jessikka Aro strategiene bak Kremls propagandakrig.

Hun beskriver hvordan nettroll orkestrert av det russiske statsapparatet systematisk kjemper mot medlemmer av opposisjonen, mediehus og frivillige organisasjoner og jobber nesten ubemerket for å destabilisere vestlige demokratier.

Aros sjokkerende beretninger etterlater ingen tvil om at Russland bruker nettkrigføring for å spre feilinformasjon og eliminere fiender.

Jessikka Aro er en prisvinnende journalist i Yle, det finske kringkastingsselskapet, som har spesialisert seg på Russland, ekstremisme og informasjons-krigføring. På grunn av en serie artikler om prorussiske nettroll og deres innflytelse utenfor Russlands grenser ble hun mål for en alvorlig, og fortsatt pågående, propaganda- og hatytringskampanje.

Forlag Mangschou

Utgivelsesår 2022

Omtalt sted Russland

Omtalt person Vladimir Putin

Viktig bok om ein vil forstå den russiske propagandamaskina. Ingen lettvektar av ei bok, proppfull av informasjon og eksempler. Anbefales for dei som er interessert i Russlands aktive og aggressive hybridkrigføring på nett.

• "Morsdag - en eventyrlig beretning" av Graham Swift
  • "Redd deg selv, lille hjerte - roman" av Wencke Mühleisen