På badet

Aschehoug 1987 Innbundet

En ung mann på "27, snart 29 år" trekker seg en dag tilbake fra hverdagen og slår seg ned i badekaret. Herfra betrakter han omgivelsene nøye - leser, hører fotballreferatene i radioen, filosoferer. Han er sterkt opptatt av bevegelsen kontra ubevegelighet, og stirrer uavbrutt på en sprekk i veggen eller sitt eget speilbilde i håp om å knipe forandringen på fersk gjerning. Men forgjeves. Forgjeves er også morens kakebesøk og oppfordring om at han burde skaffe seg en hobby. Likevel forlater han plutselig badekaret og drar fra Paris til Venezia. Men tingene fortsetter å floke seg til.

Utgivelsesår 1987

ISBN13 9788203153532

EAN 9788203153532

Serie Nova

Åpner med:

1) Da jeg begynte å tilbringe ettermiddagene på badet, regnet jeg ikke med å slå meg til der; nei, jeg fordrev noen gode stunder i badekaret, lå og mediterte, av og til fullt påkledd, stundom naken. Edmondsson, som trivdes ved min side, syntes jeg ble roligere; det hendte at jeg spøkte, vi lo. Jeg snakket med vide armbevegelser, hevdet at de mest praktiske badekarene var de med parallelle kanter, skrått ryggstø og flat bunn, så den badende ikke behøver å bruke fotstøtte.

• "Fotoapparatet" av Jean-Philippe Toussaint
  • "TV-apparatet" av Jean-Philippe Toussaint