Målmannens angst ved straffesparkmerket

fortelling

av (forfatter) og Unn Bendeke Kielland (oversetter).

Gyldendal 2019 Heftet

«Målmannens angst ved straffesparkmerket» (første gang utgitt på norsk i 1971) er et av nobelprisvinner Peter Handkes mest sentrale verk.
Montøren Joseph Bloch mener seg avskjediget fra jobben, og kapper forbindelsen med en «systematisert» tilværelse. Han driver gjennom byen, lar sine handlinger diktere av flyktige impulser og av en dunkel aggresjonslyst. Han flakker fremmedgjort omkring i en verden der bevegelser, lyder og ord utløser hans irritasjon i tilfeldige voldshandlinger. Alt han foretar seg, virker formålsløst og lite planlagt. Han greier ikke å forbinde enkelthetene han ser til en helhet, greier ikke å riste brikkene sammen til et mønster, og blir stående uforstående og hjelpeløs overfor livet rundt ham.
Peter Handke ble tildelt Nobelprisen for 2019 med følgende begrunnelse: «For et innflytelsesrikt forfatterskap som med stor språkkunst har utforsket periferien og menneskenes konkrete erfaringer.»

ISBN13 9788205536777

EAN 9788205536777

Serie Gyldendal pocket

Sjelden det er så mange som er innom et innlegg på bloggen som innlegget jeg skrev etter å ha lest romanen. Skulle gjerne likt å vite hva det var jeg skrev eller annet som fanget interessen - så skulle jeg gjentatt "suksessen". For etter å ha lest romanen satt jeg igjen som et stort spørsmålstegn. Det skal være en av forfatterens mest kjente roman. Jeg skulle gjerne likt å vite hva som er det ekstraordinære med den. Jeg fant ingenting. Link til innlegget

Da han hadde tørket seg om munnen, hadde det luktet metall av hånden hans, det var etter ryggstøet. "Dette angår meg ikke!" tenkte Bloch.